چکیده:
اثربخشی آموزش راهبردهای تنظیم هیجان بر افزایش تاب آوری و دلمشغولی های تحصیلی در دانش آموزان دختر نوجوان
فاطمه عشورنژاد
هدف: این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش راهبردهای تنظیم هیجان بر تاب آوری و دلمشغولی تحصیلی دانش آموزان نوجوان انجام شد.
روش: روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و گروه گواه و پیگیری دو ماهه، و جامعه آماری 820 دانش آموز دختر دوره اول متوسطه رامسر در سال تحصیلی 95-94 بود. به روش تصادفی خوشه ای دو دبیرستان آذرهوش و رضی کاظمی و از هر دبیرستان 3 کلاس و از هر کلاس 40 نفر انتخاب، و در دو گروه آزمایش و گواه کاربندی شد. برای جمع آوری داده ها از مقیاس تاب آوری تحصیلی ساموئلز و وو (2009) و مقیاس دلمشغولی تحصیلی فردریکس، بلومنفلد و پاریس (2004) استفاده شد. دانش آموزان گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 60 دقیقه ای، هفته ای یک جلسه تحت آموزش راهبردهای تنظیم هیجان گروس (2014) قرار گرفتند و در پایان و نیز پس از گذشت دو ماه در مرحله پیگیری، مجددا هر دوگروه به پرسشنامه ها پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش تنظیم هیجان باعث افزایش تاب آوری (470/4=F، 021/0=P) و دلمشغولی تحصیلی (309/7=F، 001/0=P) دانش آموزان گروه آزمایش شده، و این تاثیر در مرحله پیگیری نیز پایدار مانده است.
نتیجه گیری: می توان با آموزش راهبردهای تنظیم هیجان به دانش آموزان باورهای نامناسب و رفتارهای غیر منطقی آن ها را اصلاح کرد و با ایجاد شناخت هیجان ها و آموزش نحوه تعدیل هیجان ها ، تاب آوری و دلمشغولی تحصیلی آن ها را ارتقاء بخشید.
خلاصه ماشینی:
يافته ها: نتايج نشان داد که آموزش تنظيم هيجان باعث افزايش تاب آوري (٤٤٧٠=F، ٠٠٢١=P) و دلمشغولي تحصيلي (٧٣٠٩=F، ٠٠٠١=P) دانش آموزان گروه آزمايش شده ، و اين تأثير در مرحله پيگيري نيز پايدار مانده است .
stressful ٥٠٢ فصلنامه روان شناسي کاربردي/ سال ١٠/ شماره ٤(٤٠)/ زمستان ١٣٩٥ ميمند، ١٣٩١)؛ سبک اسناد دروني و بيروني (نريماني، طالبيجويباري و ابوالقاسمي، ١٣٩٢)؛ هيجان ها و عواطف مثبت و منفي (کوهن ، فردريکسون ، براون ، هايکلز و کان وي، ٢٠٠٩)؛ سلامت رواني (گلدستين و بروکس ، ٢٠٠٥)، منبع کنترل ١ (کوک، هيوگز و لو، ٢٠٠٧)؛ ادراک دانش آموز از کلاس درس (رشيدي، اميري، مهرآور و نودهي، ١٣٩٤) اشاره کرد.
motivational ٥٠٤ فصلنامه روان شناسي کاربردي/ سال ١٠/ شماره ٤(٤٠)/ زمستان ١٣٩٥ يکي از راه هاي افزايش تاب آوري تحصيلي و دلمشغولي تحصيلي را ميتوان در تنظيم هيجان جستجو کرد.
پژوهش حاضر نيز بر همين اساس انجام شد تا اثر آموزش راهبردهاي تنظيم هيجان را بر ميزان تاب آوري و دلمشغولي تحصيلي دانش آموزان تعيين و به سوال هاي زير پاسخ دهد.
بحث و نتيجه گيري بر اساس يافته هاي پژوهش حاضر مشخص شد، آموزش راهبرهاي تنظيم هيجان ، تاب آوري تحصيلي و دلمشغولي تحصيلي دانش آموزان را افزايش داده و اين تأثير تا دو ماه بعد از پايان آموزش نيز هم چنان پايدار مانده است .
An investigation into the capacity of student motivation and emotion regulation strategies to predict engagement and resilience in the middle school classroom.