چکیده:
ﯾﮑﯽ از ﻣﻬﻢ ﺗﺮﯾﻦ ﻋﻮاﻣﻠﯽ ﮐﻪ ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﺎن را در ارزش آﻓﺮﯾﻨﯽ و ﻧﻮآوری ﯾﺎری ﻣﯽ رﺳﺎﻧﺪ، ﻓﺮآﯾﻨﺪﻫﺎی ﺗﺼﻤﯿﻢ ﮔﯿﺮی آن ﻫﺎ اﺳﺖ. ﭘﮋوﻫﺶ ﻫﺎی ﻓﺮاواﻧﯽ ﻧﺸﺎن داده اﻧﺪ ﮐﻪ ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﺎن در ﺗﺼﻤﯿﻢ ﻫﺎی ﺧﻮد ﻟﺰوﻣﺎ ﻓﺮآﯾﻨﺪﻫﺎی ﻋﻘﻼﯾﯽ و ﻣﻨﻄﻘﯽ را ﻃﯽ ﻧﻤﯽ ﮐﻨﻨﺪ و دﭼﺎر ﺳﻮﮔﯿﺮی ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ اﯾﻦ ﺳﻮﮔﯿﺮی ﻫﺎ آﺛﺎر ﻣﺨﺘﻠﻔﯽ ﺑﺮ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﮐﺴﺐ وﮐﺎرﻫﺎی آن ﻫﺎ دارد. ﺗﺸﺪﯾﺪ ﺗﻌﻬﺪ از راﯾﺞ ﺗﺮﯾﻦ ﺳﻮﮔﯿﺮی ﻫﺎی ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ اﻧﺴﺎن ﻫﺎ اﺳﺖ و ازﺟﻤﻠﻪ ﻣﻬﻢ ﺗﺮﯾﻦ ﺳﻮﮔﯿﺮی ﻫﺎی ﺗﺼﻤﯿﻢ ﮔﯿﺮی ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﺎن اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎﻋﺚ ﻣﯽ ﺷﻮد آن ﻫﺎ ﺗﺎ آﺧﺮﯾﻦ ﺗﻮان ﺑﺮ ﺳﺮ ﺗﺼﻤﯿﻢ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه ﺑﻤﺎﻧﻨﺪ و درﻧﻬﺎﯾﺖ ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ ﮐﺴﺐ وﮐﺎر ﺧﻮد را رﻗﻢ ﺑﺰﻧﻨﺪ. ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ روﯾﮑﺮدی ﮐﯿﻔﯽ و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﻧﻈﺮﯾﻪ ﺑﺮﺧﻮاﺳﺘﻪ از دادﻫﺎ ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﻬﻢ ﺗﺮﯾﻦ ﻋﻮاﻣﻞ اﯾﺠﺎدﮐﻨﻨﺪه اﯾﻦ ﺳﻮﮔﯿﺮی در ﻣﯿﺎن ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﺎن داﻧﺶ ﺑﻨﯿﺎن اﯾﺮاﻧﯽ ﭘﺮداﺧﺘﻪ اﺳﺖ. ﻃﺒﻖ ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎی اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﮐﻪ از ﻃﺮﯾﻖ ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ ﻫﺎی ﻋﻤﯿﻖ ﺑﺎ 22 ﻧﻔﺮ ﺟﻤﻊ آوری و ﺳﭙﺲ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺷﺪ؛ اﺣﺴﺎس ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ و ﺗﻤﺎﯾﻞ ﺑﻪ ﺣﻔﻆ وﺟﻬﻪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺷﺮاﯾﻂ ﻋﻠّﯽ، ﻓﺸﺎر و ﻣﺤﺪودﯾﺖ ﻫﺎی ﻣﺤﯿﻄﯽ و ﭘﯿﭽﯿﺪﮔﯽ ﻣﺤﯿﻄﯽ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺷﺮاﯾﻂ ﻣﺪاﺧﻠﻪ ﮔﺮ، اﻋﺘﻤﺎدﺑﻪ ﻧﻔﺲ و ﺧﻮدﺑﺎوری، رﯾﺴﮏ ﭘﺬﯾﺮی، ﺧﻮش ﺑﯿﻨﯽ، اﻋﺘﻤﺎدﺑﻪ ﻧﻔﺲ و ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻗﺒﻠﯽ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻋﻮاﻣﻞ زﻣﯿﻨﻪ ای ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﺷﺪﻧﺪ ﮐﻪ ﺑﺮ ﺷﮑﻞ ﮔﯿﺮی ﺳﻮﮔﯿﺮی ﺗﺸﺪﯾﺪ ﺗﻌﻬﺪ در ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﺎن ﺗﺄﺛﯿﺮ دارﻧﺪ. اﯾﻦ ﺳﻮﮔﯿﺮی ﺑﻪ ﺗﺨﺼﯿﺺ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺗﻮﺳﻂ ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻦ و درﻧﺘﯿﺠﻪ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﯾﺎ ﺷﮑﺴﺖ وی ﻣﻨﺠﺮ ﻣﯽ ﺷﻮد.
خلاصه ماشینی:
"پژوهش های اخیر نشان داده اند که کارآفرینان (نسبت به غیرکارآفرینان ) احتمال بیشتری دارد تا دچار سوگیریهای شناختی شوند، برای مثال ، احتمال بیشتری دارد که شرایط دوپهلو و مبهم کسب وکاری را مثبت تر فرض کنند (١٩٩٥ ,Bagby &Palich ) یا اینکه برخی از خصوصیات مانند اعتمادبه نفس بیش ازحد در آن ها بالاتر است (١٩٩٧ ,Barney &Busenitz ).
(Ross, 1987 تاکنون پژوهش های بسیاری در مورد تشدید تعهد و حالت افراطی آن که «سوگیری تشدید تعهد» نامیده میشود، انجام شده است و پژوهشگران برجسته چهار دلیل مهم برای این سوگیری برشمرده اند که عبارت اند از: ـ انسان ها نسبت به تصمیمی که گرفته اند احساس مسئولیت میکنند؛ ـ تصمیم گیری نیازمند تلاش شناختی است و وقتی انسان ها به تصمیمی رسیدند، تمایل چندانی به انجام تلاش شناختی دوباره از ابتدا ندارند؛ ـ افراد پس از رسیدن به یک تصمیم نهایی اعتبار خود را در گروی درستی آن میدانند و اعتراف به نادرست بودن تصمیم به نوعی مترادف ازدست رفتن وجهه است ؛ ـ انسان ها تمایل دارند تا انتخاب اولیه خود را نزد خود توجیه کنند ( ;١٩٨٧ ,Ross &Staw (Bobocel & Meyer, 1994 یکی از نخستین پژوهش ها در مورد تشدید تعهد با تمرکز بر جنبه روان شناختی آن آغاز شد.
بر اساس یافته های این پژوهش ، عوامل فردی روان شناختی مانند احساس مسئولیت فردی در برابر تصمیم گرفته شده و تمایل به حفظ وجهه نزد دیگران ، اعتمادبه نفس و خودباوری ، ریسک پذیری، خوش بینی و تجربه قبلی مهم ترین دلایل شکل گیری تشدید تعهد در کارآفرینان هستند."