چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی و مقایسه اثربخشی رویکرد سنتی، مدرن و فرامدرن مشاوره مسیر شغلی بر انطباق پذیری مسیر شغلی دانشجویان دانشگاه اصفهان است. بدین منظور ابتدا از بین دانشکده های مختلف دانشگاه اصفهان به صورت تصادفی خوشه ای چهارگروه انتخاب شده و در سه گروه آزمایش و یک گروه کنترل پانزده نفری به صورت تصادفی قرار گرفتند. افراد گروه های آزمایش هشت جلسه یک ساعته آموزش مشاوره مسیر شغلی بر مبنای رویکردهای سنتی، مدرن و فرامدرن دریافت کردند. ابزاری که در این پژوهش به عنوان پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد پرسش نامه انطباق پذیری محقق ساخته بود که شامل پنج خرده مقیاس دغدغه، تسلط، کنجکاوی، اعتماد و تعهد است. به منظور تحلیل داده ها از شاخص های میانگین و انحراف معیار و جهت آزمون فرضیه ها از تحلیل کوواریانس چندمتغیره (مانکوا) استفاده شد. براساس این نتایج، بین چهارگروه در حیطه انطباق پذیری مسیر شغلی تفاوت معنی داری 000/ 0>p وجود دارد. به عبارت دیگر، میتوان گفت، تفاوت بین نمرات چهارگروه، بیان کننده ی این مطلب است که مداخله های سنتی، مدرن و فرامدرن مشاوره مسیر شغلی بر افزایش انطباق پذیری مسیر شغلی دانشجویان تاثیر داشته است. در این بین تاثیر رویکرد مدرن و فرامدرن بر انطباق پذیری مسیر شغلی بیشتر از رویکرد سنتی بوده است. اما بین دو روش مدرن و فرامدرن تفاوت معناداری مشاهده نشده است.
The purpose of this study was compare the effectiveness of traditional, modern and postmodern career counseling on career adaptability of Esfahan university students. Fifteen students were randomized to the four groups. The experimental
groups of eight-hour training sessions, a career counseling approach based on traditional, modern and postmodern received. Tool that was used in this study as acareer adaptation questionnaire with five subscales: concern, control, curiosity, confidence and
commitment. To analyze data and for hypotheses testing, description statistics and multivariate analysis of covariance (Mancova) was used. On the basis of this results between the four groups differed significantly in the areas of career adaptability p<0/000. In other words, we can say, the difference between the four groups, the expression of this is that
traditional, Modern and Postmodern Career Counselinginterventions have had an impact on
increasing career adaptability of students. And the more effect for modern& postmodern approach on
Career adaptability than the traditional approach. But there is no significant difference between postmodern
vs. modern methods. From the findings of this study can use for induce career adaptability of Iranian
university and another groups of person.
خلاصه ماشینی:
در این بین تاثیر رویکرد مدرن و فرامدرن بر انطباق پذیری مسیر شغلی بیشتر از رویکرد سنتی بوده است .
بنابر موارد ذکر شده فرضیه های زیر در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته اند: رویکرد سنتی ، مدرن و فرامدرن مشاوره مسیر شغلی بر افزایش انطباق پذیری مسیر شغلی دانشجویان دانشگاه اصفهان موثرند.
تجزیه و تحلیل یافته ها در ابتدا میانگین و انحراف معیار خرده آزمون های انطباق پذیری مسیر شغلی (دغدغه ، تسلط ، کنجکاوی ، اعتماد و تعهد) دانشجویان در پیش آزمون و پس آزمون در چهار گروه سنتی ، مدرن ، فرامدرن و کنترل قرار گرفته سپس نتایج مربوط به آزمون فرضیه ها ارائه شده است .
به عبارت دیگر، می توان گفت ، تفاوت بین نمرات چهارگروه ، بیان کننده ی این مطلب است که مداخله های سنتی ، مدرن و فرامدرن مشاوره مسیر شغلی بر افزایش انطباق پذیری مسیر شغلی دانشجویان تاثیر داشته است .
به عبارت دیگر، می توان گفت ، تفاوت بین نمرات چهارگروه ، بیان کننده ی این مطلب است که مداخله های سنتی ، مدرن و فرامدرن مشاوره مسیر شغلی بر افزایش انطباق پذیری مسیر شغلی دانشجویان تاثیر داشته است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) بحث و نتیجه گیری نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره (مانکوا) نشان داد با درنظر گرفتن نمرات پیش آزمون ، به - عنوان متغیر همپراش ، مداخله های آموزشی مشاوره مسیر شغلی مبتنی بر رویکرد سنتی ، مدرن و فرامدرن بر افزایش انطباق پذیری مسیر شغلی دانشجویان موثر است .
Brown & Associates (Eds.
Brown & Associates (Eds.
Brooks, & Associates (Eds.
Brooks, & Associates (Eds.