چکیده:
هدف پژوهش حاضر مقایسه رابطه ولی– فرزندی و اختلالات بروننمود در کودکان با مادر شاغل و غیرشاغل است. پژوهش حاضر یک مطالعه علی– مقایسهای است. حجم نمونه 200 مادر شاغل و غیرشاغل دارای کودکان پسر و دختر 5 تا 6 سالة مهد کودکهای شهر اراک در سال تحصیلی 1393-94 است. روش پژوهش نمونهگیری تصادفی خوشهای است. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه مشکلات رفتاری کودک (CBCL)، پرسشنامه ارزیابی رابطه والد- فرزند (PCRS)و پرسشنامه سنجش وضعیت اشتغال مادران استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون T مستقل استفاده شد. نتایج نشان داد تفاوت معناداری بین رابطهی ولی فرزندی در بین مادر شاغل و مادران غیرشاغل وجود دارد. تفاوت معناداری در متغیر اختلالات برون نمود در کودکان این گروه از مادران دیده نشد. یافتهها نشان داد فقدان حضور مادران شاغل بر کیفیت رابطه با کودک تاثیر میگذارد ولی در ایجاد رفتارهای برون نمود عوامل دیگری به غیر از اشتغال مادر موثر است.
The aim of current study is the
comparison of the relationship between
parent-child and externalizing disorders in
children with employed and unemployed
mother. This research is a causalcomparative
study. The sample size is 200
employed and unemployed women with
children, boys and girls, from 5-6 years age
of kindergartens of Arak city in 2014-15.
The method research is a cluster sampling. It
was utilized the Child Behavior Checklist
(CBCL), parent-child relationship survey
(PCRS), and assessment of maternal
employment status to gather the data. It was
used the t test independent to analyze the
data. The results indicated that there is a
significant difference between relationship
parent-child among employed and
unemployed mothers. In addition, it was not
observed any significant difference in
externalizing disorders among children of
these mothers. The findings show that the
lack of employed mothers’ present
influences the quality of the child relation,
however, the other factors other than
employment is effective on creating the
externalizing behaviors.
خلاصه ماشینی:
این در حالی است که خانجانی و محمودزاده (١٣٩٢) نشان دادند کودکان مادران شاغل و غیرشاغل از نظر مشکلات رفتاری تفاوت معناداری با هم ندارند.
Han مادران شاغل و غیرشاغل به عوامل مختلفی بستگی دارد که با توجه به شرایطی فرهنگی و اجتماعی شهر اراک و محیطی که این پژوهش در آن صورت گرفته است رابطه ولی _فرزندی در بین کودکان دارای مادر شاغل و کودکان دارای مادر غیرشاغل متفاوت بود.
Zachrisson & Dearing رفتاری بین کودکان مادران شاغل و غیرشاغل وجود ندارد.
در مورد یافته های ایـن پـژوهش نیـز می توان این طور نتیجه گرفت که به دلیل هم سطح بودن کیفی مهدکودک های شهر اراک تفاوت معنی داری ، بین کودکان مادران شاغل و غیرشاغل از نظر مشکلات رفتاری مشاهده نشد.
به عبارت دیگر یک تبیین کلی آن است که اشتغال مادران به تنهایی قدرت پیش بینی اختلالات روانی و رفتاری را در کودکان ندارد و به نظر می رسد عوامل درون گروهی متعددی از جمله سن کودک در هنگام جدایی روزانه از مادر، طول مدت جدایی روزانه تمام وقت یا نیمه وقت ، نوع مراقبت اعمال شده در غیاب مادر، کیفیت مهد کودک یا مراکز مراقبت روزانه ، چگونگی رفتارهای جبرانی مادر هنگام بازگشت به منزل ، سبک والدگری مادر و پدر، میزان مشارکت پدر در مراقبت از کودک در غیاب مادر و دیگر متغییرهای واسطه ای موثر بین رابطه اشتغال مادر با مشکلات رفتاری کودک محسوب می شوند و این رابطه یک ارتباط مستقیم خطی نبوده و توسط عوامل متعددی تعدیل می شود.