چکیده:
مهندسی کانسی ابزاری کارآمد برای شناسایی نیازهای احساسی کاربران و استفاده کنندگان کالاها است که چندین مرحله دارد. در مرحله شناسایی و دسته بندی واژگان احساسی در مهندسی کانسی، ابزار متفاوتی توسط پژوهشگران مختلف به کار گرفته شده است که رویکرد کمی و کیفی و بیشتر کیفی دارد. در پژوهش حاضر از روش کیو بدین منظور استفاده شده است. به کارگیری این روش به علت توانایی زیاد در درگیر کردن کامل مشارکت کننده با گویه ها (صفات کانسی) که به دقت زیاد آن منجر می شود و پی بردن به عمق ذهنیت مشتری از محصول بسیار سودمند است. بدین منظور پس از انتخاب حوزه گفتمان کیو، یعنی طراحی داخلی خودرو و قطعه کنسول مرکزی در پژوپارس، تعداد 36 واژه کانسی پس از ایجاد فضای گفتمان گردآوری شد و با نمونه گیری هدفمند 26 نفر از مشتریان انتخاب و جمع آوری نظرات و تحلیل عاملی کیو انجام شد. نتایج، 9 دسته ذهنیت کاربران خودرو را نشان داد که برای هر ذهنیت، مرتب سازی صفات احساسی به گونه ای متفاوت بود؛ درنهایت مشخص شد که الگوهای ذهنی کارکنان، بیشتر بر خوشایند بودن کنسول مرکزی و نیاز به نوآوری در آن متمرکز است.
خلاصه ماشینی:
در پژوهش حاضر پس از تعیین حوزه موردنظر (مهندسی کانسی برای طراحی داخلی خودروی پژو پارس و به صورت جزئی تر کنسول مرکزی آن ) فضای گفتمان از منابع مختلف و مجله ها و مقاله های مرتبط جمع آوری و ابزار لازم برای گردآوری داده ها که مطابق با روش کیو بود، طراحی شد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) از بررسی بالا میتوان نتیجه گرفت که طراحان در طراحی مجدد محصول باید به سن به عنوان مهم ترین عامل در تفاوت دیدگاه ذهنی اشخاص دقت بیشتری کنند و بر نوآوری با ایجاد احساساتی نظیر خاص بودن محصول ، ایجاد احساس مجلل بودن و جدیدبودن به وسیله دانش فنی اقدام کنند؛ البته این فرآیند باید با حفظ حس خوشایندی سابقی که در مشتریان نسبت به محصول وجود داشته است ، صورت پذیرد که این حس خوشایندی ناشی از صفاتی مانند راحتی و مرتب بودن یا همان نظم موجود در طراحی بوده است که حالت مردانه نیز باید موردبررسی دقیق تر قرار گیرد که آیا این صفت برای زنان نیز خوشایند است یا با تغییراتی میتوان آن را برای تأمین سلیقه بانوان بهبود بخشید.
(رجوع شود به تصویر صفحه) پیشنهاد میشود مهندسی کانسی با به کارگیری روش کیو تا مراحل بالاتر ادامه پیدا کند؛ یعنی پس از گردآوری واژگان احساس و شناسایی ذهنیت ها درخصوص محصول و جمع بندی از احساسات کاربران به قسمت فنی و ارتباط بین این دو قسمت پرداخته شود.
Designing feelings into products: Integrating kansei engineering methodology in product development.
Application studies to car interior of Kansei engineering.