چکیده:
هدف از این تحقیق مقایسه اثر سه نوع تمرین با شدتهای زیاد، متوسط و سبک بر شیوههای توجهی در پسران و دختران بود. روش تحقیق: 30 نفر از دانشجویان پسر و دختر داوطلب رشته تربیت بدنی با دامنه سنی 25-19 سال به روش تصادفی ساده انتخاب و در این تحقیق شرکت کردند. شرکتکنندگان تمرین را با سه شدت: سبک به مدت 5 دقیقه، متوسط به مدت 5 دقیقه و زیاد (تا رسیدن به واماندگی یا ضربان قلب 186 ضربه در دقیقه) بر روی دوچرخه کارسنج انجام دادند. از شرکتکنندگان خواسته شد در حین فعالیت افکار جاری در ذهنشان را به صورت جمله و عبارت بیان کنند و آزمونگر صدای آنها را ضبط میکرد. پس از انجام آزمون، افکار شرکتکنندگان بر اساس سیستم طبقهبندی افکار شومر به دو دسته گسسته و پیوسته تقسیم شد. دادهها با استفاده از آزمون غیر پارامتریک خی دو تحلیل شدند. نتایج: نتایج نشان داد با افزایش شدت تکلیف جهت توجه از گسسته به سمت پیوسته در حال تغییر میباشد. در مرحله تمرین سبک، تفاوت بین افکار معنیدار بود و افکار گسسته بیشتر بود (004/0>P). ولی در مرحله تمرین متوسط و زیاد افکار پیوسته به شکل معنیداری شیوه توجهی غالب بود (005/0>P). تنها در مرحله تمرین متوسط در دختران تفاوت معنیدار نبود (005/0>P).اما در عین حال افکار پیوسته تا حدودی بیشتر از افکار گسسته بود مقایسه افکار دختران یا پسران در طی هر سه مرحله نشان داد که عامل جنسیت تاثیرگذار نبوده است و تفاوت معنی داری بین گروه ها وجود نداشته است (0/01>P).نتیجه گیری:یافته ها از قرضیه انتخاب عمل نیومن(1996)حمایت می کند.
Purpose: The aim of this study was the comparison of the effects of three type of exercise (low, moderate, high
intensities) on the attentional styles between boys and girls student. Method: The participants (N=30, range of
age: 19-25yr.) conducted the protocol of study voluntarily. The participants performed to practice with low
intensity (5 min), moderate intensity (5 min) and high intensity (Max H.R:186 per min) on the ergometer. The
participants were asked to tell the current thoughts in their minds during practice and then their talks were
recorded. The thoughts was divided based on Schomer system to Associative and Dissociative thoughts. The
data was analyzed with Chi-square test. Results: The results were showed while intensity of practice increased,
the attentional style have changed from dissociative style to associative style. In low intensity stage,
dissociative thoughts increased and the difference was significant (P<0.004). In moderate and high intensities
the associative thoughts increased and the differences were significant (P<0.005). In moderate intensity stage,
the difference between thoughts were not significant only for girls (P>0.05). The comparison of the thoughts of
boys and girls in were not significant (P<0.01) and the gender factor was not influence significantly.
Conclusion: The findings supported from Action Selection Neumann Hypothesis.