چکیده:
از کارکردهای رسانه تولید اجتماعی معنا است. رسانهها با قدرت ارتباطی خود میتوانند نگرش جامعه به مسائل بهداشتی و بیماریهایی مانند بیماری اچ آی وی/ ایدز را تغییر دهند. در این تحقیق وضعیت نمایش رسانه ای این بیماری را در سینما و تلویزیون ایران از دیدگاه صاحبنظران حوزه ارتباطات سلامت مطالعه میکنیم تا هم به شناخت از وضع موجود رسیده و هم پتانسیلهای رسانه ای ایران را شناسایی کنیم. روش تحقیق مصاحبه عمیق و تحلیل محتوای کیفی متن مصاحبهها است. جامعه هدف عبارت است از صاحبنظران حوزه ارتباطات سلامت. روش نمونه گیری هدفمند است که تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافته است. در این پژوهش از 14 نفر از صاحبنظران ایرانی حوزه ارتباطات سلامت پرسیدیم: چرا مواجهه رسانهها با بیماری اچ آی وی/ ایدز مهم است؟ ارزیابی شما از نمایش بیماران اچ آی وی در سینما و تلویزیون ایران چیست؟ آیا ظرفیتهایی در سینما وتلویزیون ایران برای کمک به مسائل اجتماعی مرتبط با این بیماری وجود دارد؟یافتههای تحقیق نشان داد صاحبنظران با اینکه نقش رسانهها را در حل مسائل اجتماعی بیماری اچ آی وی/ ایدز مهم میدانند اما به کارکرد سینما و تلویزیون ایران و معنایی که از طریق آن در مورد بیماری اچ آی وی/ ایدز برساخت میشوند نقد دارند. در نهایت به نظر میرسد پیوند و تعامل ضعیفی میان صاحبنظران حوزه ارتباطات سلامت، پزشکان و متولیان امر سلامت و تولیدکنندگان برنامههای تلویزیونی وجود دارد
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش از ١٤ نفر از صاحبنظران ایرانی حوزه ارتباطات سلامت پرسیدیم : چرا مواجهه رسانه ها با بیماری اچ آی وی/ ایدز مهم است ؟ ارزیابی شما از نمایش بیماران اچ آی وی در سینما و تلویزیون ایران چیست ؟ آیا ظرفیت هایی در سینما وتلویزیون ایران برای کمک به مسائل اجتماعی مرتبط با این بیماری وجود دارد؟یافته های تحقیق نشان داد صاحبنظران با اینکه نقش رسانه ها را در حل مسائل اجتماعی بیماری اچ آی وی/ ایدز مهم میدانند اما به کارکرد سینما و تلویزیون ایران و معنایی که از طریق آن در مورد بیماری اچ آی وی/ ایدز برساخت میشوند نقد دارند.
به این منظور سوالات زیر را با صاحبنظران حوزه ارتباطات سلامت مطرح کردیم : چرا مواجهه رسانه ها با بیماری اچ آی وی/ ایدز مهم است ؟ ارزیابی شما از نمایش بیماران اچ آی وی در سینما و تلویزیون ایران چیست ؟ آیا ظرفیت هایی در سینما وتلویزیون ایران برای کمک به مسائل اجتماعی مرتبط با بیماری اچ آی وی/ ایدز وجود دارد؟ بحث نظری: رسانه ها و تولید اجتماعی معنا ینسن و یانکوفسکی ١(١٩٩١) در تعریف خود از علم ارتباطات میگویند: ارتباطات ، تولید اجتماعی معناسـت .
پژوهشگر با تاکید بر مواردی مانند اصول گزارش گری بیماری اچ آی وی / ایدز پیشنهاد میدهد که لازم است زبان استفاده شده در رسانه ها در مورد این بیماری اصلاح شود و ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 Watney 2 Souza 3 Erni 4 Bertand رسانه ها از زبانی استفاده کنند که منجر به ایجاد چارچوب هایی شود که بازنمایی بهتری از واقعیت ارائه میکنند.
جامعـه هـدف پژوهش عبارت است از صاحبنظران حوزه ارتباطات سلامت که در مورد بیمـاری اچ ای وی/ ایـدز مطالعـه ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 Cullen 2 De Souza 3 Holliday & Wagner 4 Stein 5 Nyawasha & Chipunza داشته اند.