چکیده:
هرمنوتیک دانشی درباره شیوه های بهتر فهم یک اثر است و گاهی نیز به معنای تفسیر به کار می رود که دقیق نیست. رویکردهای اولیه به علم هرمنوتیک به تفسیر متن و به ویژه در دوره حاکمیت مذهب بیشتر به متون دینی معطوف بود. پس از آن دوره هرمنوتیک فلسفی است که با گادامر کمال می یابد. سپس دوره هرمنوتیک مدرن است که بیشتر رویکردی انتقادی به هرمنوتیک فلسفی دارد.هرمنوتیک به شکل غربی اش در میان مسلمان نبوده است، اما گاهی برخی بحث ها رنگ و بوی هرمنوتیک دارند. مطهری به عنوان یکی از حکمای نوصدرایی در بحث فهم متن، خاصه متن قرآن معتقد بود نباید به ظواهر متن اکتفا کنیم بلکه باید با روش شناسی خاصی مقصود مولف از تالیف آن متن رادریابیم. این مقاله بر آن است تا هرمنوتیک فلسفی گادامر و شیوه فهم متن از نگاه مطهری را بایکدیگر مقایسه کند.
Hermeneutic is the field of study deals with the better ways to understanding a work. Sometimes it means commentary that is not accurate. The initial approaches to Hermeneutics was concerned with the interpretation of texts especially religious texts in the period of religious authority. Then there's the period of philosophical Hermeneutics that culminates in Gadamer's philosophy. Then comes the period of modern Hermeneutics that is a more critical approach to the philosophical Hermeneutics. There is not Western Hermeneutics among Muslims. But occasionally some of their discussions are similar to Hermeneutics is. To understand a text، especially the Quran، Motahari as a neo_sadraee philosopher says، we must look beyond the appearance of the text in order to understand، by a specific meyhodology، the author's purpose of his work. This article will compare Gadamer and Motahari on the ways of understanding a text.