چکیده:
مقدمه: تکنیـکهـایی که مستقیما فعالیت قشر مغز را مورد بررسی و تنظیم قرار میدهند قابلیت خوبی برای بهبـود حافظهی کاری و زمان واکنش دارند. هدف از انجام این تحقیق بررسی تاثیر تحریک مغناطیسی فراجمجهای مغز بر حافظه کاری و زمان واکنش در دختران ورزشکار است. روش: روش اجرای این تحقیق از نوع نیمه تجربی است که با استفاده از دو گروه و با طرح پیشآزمون-پسآزمون انجام شد. تعداد 30 نفر از دانش آموزان ورزشکار دختر شهرستان شادگان به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و در فرایند تحقیق شرکت کردند. ابتدا یک پیشآزمون گرفته شد. بدین ترتیب که از تمام شرکتکنندگان آزمون زمان واکنش و نیز آزمون حافظه کاری به عمل آمد. پس از آن شرکتکنندگان به صورت تصادفی به دوگروه تحریک الکتریکی مغز و گروه کنترل تقسیم شدند. مرحله اکتساب به صورت 2 جلسه یک روز در میان برگزار شد. نتایج: نتایج نشان داد که تحریک مغناطیسی مغز سبب بهبود حافظه کاری پیش رونده، پسرونده، کنترل ذهنی، حافظه منطقی، بازنگری و یادگیری تداعیها شد. همچنین سبب کاهش زمان واکنش ساده و انتخابی میشود. نتیجهگیری: در یک نتیجه گیری کلی میتوان گفت که تحریک مستقیم مغز در ناحیه قشر پیش پیشانی در دانشآزموان دختر یکی از راههای است که میتواند موجب بهبود حافظه کاری و نیز کاهش زمان واکنش در دختران ورزشکار گردد.
Aim: Introduction: Techniques that directly examine and regulate the activity of the cortex can helps to improving working memory and response time. The aim of this study was to investigate the effect of cerebral magnetic stimulation on working memory and reaction time in athlete girls. Method: This study was semi-experimental method which was carried out using two groups with pre-test- and post-test design. A sample of 30 female athletes from the city of Shadegan were selected by sampling method and participated in the research process. First, a pre-test was taken. All respondents tested the reaction time and also a working memory test was taken. Subjects were randomly divided into two groups: transcranial Direct Current Stimulation and sham group. Acquisition stage was held in 2 days and a one rest day in between. Results: The results showed that brain of transcranial Direct Current Stimulation improved the progressive working memory, postoperative, mental control, logical memory, and retrieval. It also reduces the simple reaction time and selective. Conclusion: In a general conclusion, direct brain stimulation in the prefrontal cortex in female students is one of the ways that can improve working memory and reduce the reaction time in athlete girls.