چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارت حل مسأله بر مسؤولیتپذیری دانشآموزان پسر سال سوم متوسطهی دوره اول بود. روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی مورد مطالعه در این پژوهش دانشآموزان پسر سال سوم متوسطه دوره اول شهرستان سنندج در استان کردستان بود. 30 نفر از دانشآموزان دارای مسؤولیتپذیری پایین به شیوهی نمونهگیری به صورت تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب و به صورت گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزار اندازهگیری در این پژوهش، پرسشنامهی مسؤولیتپذیری دانشآموزان (کردلو، 1389) بود. آزمودنیهای گروه آزمایش به مدت 6 جلسه، تحت آموزش مهارت حل مسأله قرار گرفتند، گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکردند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که پس از آموزش مهارت حل مسأله، مسؤولیتپذیری آزمودنیهای گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل به طور معناداری افزایش یافته است. علاوه بر این مؤلفه، احساس تعلق نیز در گروه آزمایش پس از مداخله افزایش یافت. درنتیجه به نظر میرسد آموزش مهارت حل مسأله، راهبردی کارآمد و سودمند جهت افزایش مسؤولیتپذیری دانشآموزان است؛ به صورتی که فرد را قادر میسازد تا با در نظر گرفتن راهکارهای متفاوت و مؤثر، توانایی انتخابی مناسب و قدرت تصمیمگیری داشته باشد.
خلاصه ماشینی:
نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که پس از آموزش مهارت حل مسأله ، مسؤولیت پذیری آزمودنی های گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل به طور معناداری افزایش یافته است .
درنتیجه به نظر می رسد آموزش مهارت حل مسأله ، راهبردی کارآمد و سودمند جهت افزایش مسؤولیت پذیری دانش آموزان است ؛ به صورتی که فرد را قادر می سازد تا با در نظر گرفتن راهکارهای متفاوت و مؤثر، توانایی انتخابی مناسب و قدرت تصمیم گیری داشته باشد.
Reich, Blackwell, Simmons, Beck 2.
Holloway, Xie, Sturrock, Lamoureux & Rees 3.
& Fletcher & Swanson قرار گرفت : آیا آموزش مهارت حل مسأله موجب افزایش مسؤولیت پذیری دانش آموزان می گردد؟ آیا آموزش مهارت حل مسأله موجب افزایش مؤلفه های مسؤولیت پذیری (احساس امنیت ، عزت نفس ، احساس تعلق ، تعهد درونی و تعهد بیرونی ) دانش آموزان می گردد؟ روش پژوهش تحقیق حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح گروه کنترل و پیش آزمون - پس آزمون می باشد.
بنابراین ، جهت بررسی فرضیه ی مورد نظر، از تحلیل کوواریانس استفاده می شود که قبل از تحلیل کوواریانس پیش فرض آزمون لون بررسی شد که بیانگر این بود که فرض برابری خطای پراکندگی برای مسؤولیت پذیری و مؤلفه های احساس امنیت ، عزت نفس ، احساس تعلق ، تعهد درونی و تعهد بیرونی محقق شده است چون مقدار F به دست آمده در سطح معناداری بالای ٠/٠٥ قرار داشت (جدول ٤).
به عبارتی آموزش مهارت حل مسأله توانسته است مسؤولیت پذیری را در دانش آموزان گروه آزمایش افزایش دهد.
Smoll, Smith, Barentt & Everett 3.
Social problem solving abilities and psychological adjustment of persons in low vision rehabilation.