چکیده:
در این پژوهش برنامه ی درسی مطالعات اجتماعی دوره ی ابتد ایی ایران و سنگاپور مورد بررسی قرار گرفته است . سوال های پژوهشی عبارتند از: فلسفه درس مطالعات اجتماعی در ایران و سنگاپور چیست ؟ برنامه ی درسی مطالعات اجتماعی دور ه ی ابتد ایی در ایران و سنگاپور از چه عناصر و مولفه هایی تشکیل شده است ؟ برنامه ی درسی مطالعات اجتماعی دوره ی ابتد ایی در ایران و سنگاپور چه اهدافی دارد؟ در برنامه ی درسی مطالعات اجتماعی دور ه ی ابتد ایی در ایران و سنگاپور چه منابع و اهداف یادگیری توصیه شده است ؟ در برنامه ی درسی مطالعات اجتماعی دوره ی ابتدایی در ایران و سنگاپور از چه روش های تدریسی استفاده میگردد؟ در برنامه ی درسی مطالعات اجتماعی دوره ی ابتد ایی در ایران و سنگاپور ارزشیابی از درس مطالعات اجتماعی به چه صورت است ؟ این تحقیق یک پیمایش مقایسه ای است و اطلاعات وداده های مورد نیاز از طریق مراجعه به اسناد و مدارک کتابخانه ای، گزارش های پژوهشی و جست وجو درشبکه ی جهانی اینترنت به ویژه درسایت آموزش و پرورش سنگاپور جمع آوری شده است والگوی جرج بردی در بررسی تطبیقی ومقایسه ای آن مورد استفاده قرارگرفته است . نمونه های مورد بررسی و مطالعه دراین تحقیق ، برنامه ی درسی مطالعات اجتماعی دوره ی ابتدایی ایران و سنگاپور میباشد. در این تحقیق نخست فلسفه برنامه درسی مطالعات اجتماعی در دو کشور ایران و سنگاپور مطرح و سپس عناصر و مولفه های برنامه درسی مطالعات اجتماعی ایران و سنگاپور اعم از اهداف ، محتوا، روش تدریس ، منابع یادگیری و شیوه ارزشیابی مورد بررسی قرار گرفته اند و مشاهده گردید که دو کشور تشابهات زیادی در برنامه درسی مطالعات اجتماعیشان دارند و میتوان گفت تنها تفاوت در عمل و اجرای برنامه میباشد.
خلاصه ماشینی:
سؤال هاي پژوهشي عبارتند از: فلسفه درس مطالعات اجتماعي در ايران و سنگاپور چيست ؟ برنامه ي درسي مطالعات اجتماعي دور ه ي ابتد ايي در ايران و سنگاپور از چه عناصر و مؤلفه هايي تشکيل شده است ؟ برنامه ي درسي مطالعات اجتماعي دوره ي ابتد ايي در ايران و سنگاپور چه اهدافي دارد؟ در برنامه ي درسي مطالعات اجتماعي دور ه ي ابتد ايي در ايران و سنگاپور چه منابع و اهداف يادگيري توصيه شده است ؟ در برنامه ي درسي مطالعات اجتماعي دوره ي ابتدايي در ايران و سنگاپور از چه روش هاي تدريسي استفاده ميگردد؟ در برنامه ي درسي مطالعات اجتماعي دوره ي ابتد ايي در ايران و سنگاپور ارزشيابي از درس مطالعات اجتماعي به چه صورت است ؟ اين تحقيق يک پيمايش مقايسه اي است و اطلاعات وداده هاي مورد نياز از طريق مراجعه به اسناد و مدارک کتابخانه اي، گزارش هاي پژوهشي و جست وجو درشبکه ي جهاني اينترنت به ويژه درسايت آموزش و پرورش سنگاپور جمع آوري شده است والگوي جرج بردي در بررسي تطبيقي ومقايسه اي آن مورد استفاده قرارگرفته است .
پس از آن زمان ، تلاشي براي تهيه ي برنامه ي درسي تلفيقي که محتواي آن ازعلوم انساني واجتماعي گرفته ميشد، آغاز گرديد 1 )Comparative Education 2 )Sedler 3 )Hans 4 )social studies 62 و دانش آموزان دوره ي ابتدايي در درسي با عنوان مطالعات اجتماعي با تنوعي از موضوعات تاريخي، جغرافيايي، اجتماعي و اقتصادي با تأکيد بر مشاغل ، مسکن ، غذا، حمل و نقل و ...
٣-تعاريفي از مطالعات اجتماعي حوزة معرفتي جديدي است که از تلفيق حوزه هاي درسي تاريخ ، جغرافيا، مدني، اقتصاد و جامعه شناسي حاصل شده است و در ايران سابقۀ چنداني ندارد، ولي برخي کشورها سال هاست که چنين درسي را با عنوان « مطالعات اجتماعي» در دورة آموزش عمومي خود گنجانده اند، براي آن کتاب درسي تأليف کرده اند و آن را تدريس ميکنند (ملک عباسي، ١٣٩٣).