چکیده:
این مقاله در پی آن است که با رویکرد تحلیل گفتمانی فوکو، تقابل گفتمانی غرب با اسلام و ایران را در عظیم ترین صنعت فرهنگی آمریکا یعنی هالیوود نشان دهد. از این رو به تحلیل تبارشناسانه گفتمان اسلام هراسی و ایران هراسی با رویکرد تحلیل گفتمانی فوکو پرداخته می شود و سپس با کاربست همین رویکرد، بازنمایی این گفتمان در فیلم سینمایی «غیرقابل درک» (گرگورجردن،2010) - که یکی از برجسته ترین فیلم های سینمایی هالیوود در موضوع تقابل گفتمانی غرب با اسلام و ایران است - مورد تحلیل قرار می گیرد. این فیلم، خواسته های به حق ملل مسلمان را در قالب درخواست های تروریست مسلمانی قرار می دهد که 3 عدد بمب اتمی را در نقاط مختلف آمریکا کار گذاشته است. تحلیل این فیلم می تواند چشم انداز مناسبی از آنچه که تحت عنوان اسلام هراسی و ایران هراسی در رسانه های غربی وجود دارد، ارائه دهد.
This paper seeks for showing the conflict between the west discourse with the Islamic discourse using Discourse Analysis of Foucault in the greatest cultural industery of USA i.e. Hollywood Cinema. Due to this fact، we embark on the geneology analysis of Islamophibia and Iranophobia through Faoucault's discourse analysis and then we apply the aforementioned analysis in Gordan's 2010 Hollywood movie "Unthinkable"، which is among the most robust cases for showing the alleged conflict.
This movie represents the most apparet legal requests of Muslem nations in the form of a terrorist muslem who has placed 3 different atomic bomds in America. The analysis of this movie could be a good viewpoint towards what is nowadays assumed to be Iranophobia and Islamophobia in Western media.
خلاصه ماشینی:
اما با برجسته شدن اعتقادات مسلمانان و وقوع جریان های بزرگ اجتماعی و سیاسی در اسلام – خصوصا انقلاب اسلامی ایران – گفتمان شرق شناسی تمام تمرکز خود را بر روی مسلمانان قرار داده است .
در ادامه ، با بازخوانی رویکرد تبارشناسی میشل فوکو به عنوان روش تحلیل ، به خوانش فیلم «غیرقابل درک »١ – به عنوان یکی از تولیدات مهم هالیوود در زمینه اسلام هراسی و ایران هراسی – میپردازد و به خوبی نشان میدهد که چگونه غرب با استفاده از قدرت نرم ، اهداف برتریجویانه خود را دنبال میکند.
همان گونه که پیش از این نیز ذکر شد، فیلم های بسیار زیادی در قالب گفتمان اسلام هراسی و ایران هراسی در سینمای جهان و به خصوص سینمای هالیوود تولید و اکران گردیده است .
فیلم «غیر قابل درک» نیز یکی از فیلم هایی است که به وضوح در قالب گفتمان اسلام هراسی و ایران هراسی، به روایت خود شکل میدهد.
در پایان فیلم ، صحنه «صفر شدن تایمر انفجار بمب اتمی چهارم » دقیقا به این معنا است که جنگی عظیم میان دو گفتمان وجود دارد و گفتمان اسلام اگر تا دیروز گفتمان مقاومت بوده است ، امروز تهدیدی اساسی برای گفتمان غرب محسوب میشود.
در پایان میتوان تاکید کرد که شناخت روایت های جدید در گفتمان اسلام هراسی و ایران هراسی، ابعاد جدیدی را از شرق شناسی جدید روشن خواهد کرد که پیش از این کمتر مورد توجه قرار گرفته است .