چکیده:
The suppression of color is a common mood in the Far Eastern aesthetic experience,
which is best represented by the brush-ink Chinese painting. Influenced by the Taoist
and Confucian philosophical doctrines, it reflects the traditional principles of
loneliness, poverty, and simplicity. Visualizing the Chinese traditional dualism, the
black and white system goes beyond an artistic style and resembles a state of
contemplation which invites to complete unity with nature. The final goal is selfannihilation
in the light of the principle of non-expression.
حذف رنگ از روال های غالب در تجربه زیبایی شناسانه شرق دور است که در ژاپن در سنت درام موسوم به نو، در شعر هایکو و مراسم چای وابی چا، و در چین در خطاطی چینی بروز یافته، و به بهترین وجه در نقاشی جوهر و قلم موی چینی تبلور یافته است. اگر چه خطاطی چینی از قرن سوم میلادی در سلسله جین در اوج شکوفایی بوده است، نقاشی سیاه و سفید چین در نیمه قرن هشتم میلادی در دوران سلسله تانگ ابداع، و در قرن سیزدهم میلادی، در سلسله یوان به اوج شکوفایی رسید.
این شیوه نقاشی، ضمن داشتن ریشه های عمیق فرهنگی که در سنت چهار گنجینه یادگیری در چین باستان متبلور شده اند، متاثر از دیدگاه فلسفی تائو و کنفوسیوس، اصول سنتی تنهایی، فقر و سادگی را منعکس می نماید. سیستم سیاه و سفید در نقاشی چینی، ضمن به تصویر کشیدن دوگانی سنتی فرهنگ چینی، از یک شیوه هنری فراتر رفته و ظهور حقیقت از دریچه نگاره را به تصویر می کشد، و با بازآفرینی حالت مراقبه، ناظر را به وحدت کامل با طبیعت فرا می خواند. غایت نهایی این مراقبه، نیل به فنا در پناه اصل بی بیانی است.
سنجش روشمند تعامل بین اصول فلسفی و معیارهای زیبایی شناسی در فرهنگ چین از طریق ارزیابی تاثیر چهار عنصر هنری (حرکت، فضا، شکل و رنگ) بر چهار حوزه تجربه بشری (ظهور، تجلی، بیان و حس) امکان پذیر خواهد بود.
خلاصه ماشینی:
"Keywords: Brush-ink Chinese painting, Far-Eastern art, Chinese philosophy, Black and white system, Dualism, Tai Ch’i diagram 1 .
In Chinese painting, a distinctive spirit and aesthetic standard is fabricated based on a monochrome system using the black brush- inkwork on white rice-paper.
The style used different shades of ink-splash to contrast the concreteness of the visible black inkwork with the intangibility of the invisible void of the white paper, to convey a visualized art form of traditional dualism (Ibid, 445).
(رجوع شود به تصویر صفحه) Later, the black-white freehand brush-inkwork of the Yuan dynasty (1271-1368) artists, which marked a pinnacle of Chinese painting, was significantly influenced by the aesthetics standards emphasizing the top priority free- floating spirit of the artist in painting.
This is not unfamiliar to traditional Chinese thought including the Taoist, Confucian and Buddhist doctrines, because all the three schools of ancient philosophy or religion advocate that people should ignore their intuitive and sensory impressions about the secular world in order to create a higher-level spiritual life.
(رجوع شود به تصویر صفحه) Conclusion The art of figure painting in China which reached its peak in the T'ang dynasty turned to the black and white brush-ink style during the Sung dynasty, reflecting the contemporary Taoist and Confucian philosophical doctrines.
The suppression of color is one of the common moods of the Far Eastern aesthetic experience, from the Japanese haiku poetry and nô drama to the traditional wabi-cha tea art and brush-ink Chinese painting, reflecting the traditional Far Eastern principles of loneliness, poverty and simplicity."