چکیده:
هدف: با توجه به ارتباط نزدیک میان شناخت و زبان، دوزبانگی می تواند توانایی های شناختی را تحت تاثیر قرار دهد. هدف پژوهش حاضر مقایسه توجه انتخابی و نیمرخ هوشی در نوجوانان زبان آموز مسلط به زبان انگلیسی و نوجوانان غیر زبان آموز بود.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع علی مقایسه ای است. این پژوهش به روش مقطعی انجام شد. جامعه آماری شامل تمام نوجوانان زبان آموز (۱۳ تا ۱۵ ساله) مسلط به زبان انگلیسی و نوجوانان غیر زبان آموز شهر اصفهان در سال ۱۳۹۴ بود. به منظور انجام پژوهش، ۶۴ نوجوان در محدوده سنی ۱۳ تا ۱۵ سال با سطح پیشرفته زبان انگلیسی (سطح RECE و REACH در کانون زبان ایرانیان و سطوح معادل آن در آموزشگاه های دیگر) به عنوان گروه مورد (زبان آموز) و ۵۱ نوجوان غیر زبان آموز (تک زبانه) در همان رده سنی (۱۳ تا ۱۵ سال) به عنوان گروه شاهد از منطقه ۳ شهر اصفهان انتخاب شدند. نوجوانان هر دو گروه از آموزشگاه های مشابه انتخاب شدند. انتخاب نمونه به روش نمونه گیری غیرتصادفی در دسترس انجام شد. به منظور بررسی و اندازه گیری نیمرخ هوشی نوجوانان زبان آموز مسلط به زبان انگلیسی و نوجوانان غیر زبان آموز، از پرسش نامه هوش چندگانه گاردنر استفاده شد. برای سنجش و اندازه گیری توانایی توجه انتخابی در دو گروه نوجوانان زبان آموز مسلط به زبان انگلیسی و نوجوانان غیر زبان آموز، از نسخه فارسی کامپیوتری شده آزمون استروپ کلاسیک استفاده شد. داده های به دست آمده با پرسش نامه هوش چندگانه گاردنر و نسخه فارسی کامپیوتری شده آزمون استروپ کلاسیک، از طریق روش های آماری توصیفی و با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس چند متغیری تجزیه وتحلیل شد. داده ها با استفاده از نسخه ۲۲ نرم افزار SPSS تجزیه وتحلیل شد.
یافته ها: نتایج نشان داد بین نمره نوجوانان گروه غیر زبان آموز و گروه زبان آموز در شش مولفه هوش چندگانه که عبارتند از: هوش میان فردی، موسیقیایی، طبیعت گرا (در سطح P<۰/۰۵)، منطقی ریاضی، درون فردی و زبانی (در سطح P<۰/۰۰۱) تفاوت معناداری وجود دارد. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که نمره نوجوانان زبان آموز در این شش مولفه هوش چندگانه به طور معناداری بالاتر از همتایان غیر زبان آموز بود؛ به عبارت دیگر، نوجوانان زبان آموز در این شش مولفه در مقایسه با همتایان غیر زبان آموز خود نیمرخ هوشی بهتری داشتند. همچنین بین عملکرد دو گروه در متغیر توجه انتخابی (مرحله سوم آزمون استروپ کلاسیک) تفاوت معناداری وجود داشت (P<۰/۰۵). زمان واکنش نوجوانان زبان آموز در تکالیف استروپ کلاسیک کمتر از نوجوانان غیر زبان آموز بود. این نتیجه حاکی از سرعت عمل آن ها در این آزمون و درنتیجه عملکرد بهتر نوجوانان زبان آموز نسبت به همتایان غیر زبان آموز در آزمون استروپ کلاسیک است. به طورکلی نتایج مطالعه حاضر را می توان چنین خلاصه کرد که نوجوانان زبان آموز در تکالیف مربوط به توجه انتخابی، مولفه های هوش منطقی ریاضی، زبانی، میان فردی، موسیقیایی، درون فردی و طبیعت گرا بهتر از همتایان غیر زبان آموز خود عمل کردند.
نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که فراگیری زبان دوم (انگلیسی) ممکن است بر توجه انتخابی و نیمرخ هوشی نوجوانان تاثیرگذار باشد. ازاین رو نقش آن در توجه انتخابی و هوش نوجوانان باید مدنظر قرار گیرد.
Objective: Cognitive abilities can be affected by bilingualism because of the close relationship between cognition and language. In the current study، selective attention and intelligence profile in adolescents who were dominant learner of English with those who were not learner of English were compared.
Materials & Methods: This study is a retrospective analysis and conducted by the cross-sectional method. This study included all adolescent who were dominant learners in English and non-learners adolescent (aged 13-15 years) in Isfahan in 2015. Adolescent aged 13-15 years (n=64) in advanced levels of English (level RECE and REACH from the center of Iranian language and equivalent levels in other schools) and non-learner subjects (monolingual، n=51، control group) were selected from Region 3 of Isfahan. Adolescents in both groups were chosen from the same institute. Sampling was performed by non-random sampling method. To evaluate and measure adolescent’s Intelligence profile in both groups، Gardner’s multiple intelligence questionnaires were used. The classic Stroop test D-KEFS CW was used to measure the ability of selective attention of dominant learners in English and of non-learners adolescent. The data obtained by the classic Stroop test D-KEFS CW and Gardner’s multiple intelligence questionnaires were analyzed through descriptive statistics and multivariate variance (MANOVA). Data were analyzed using SPSS version 22.
Results: The results of the current study demonstrated that there is a significant difference between the two groups. Selective attention was different in dominant learners in English and non-learners adolescent as determined by the classic Stroop test D-KEFS CW (P<0.05). This suggests that reaction time for learners was less than the non-learners adolescent in the classic Stroop task D-KEFS CW. The result indicates their faster performance and subsequently demonstrates that learner adolescent’s functions are better than their non-learners counterparts in the classic Stroop test. Also، there is a significant difference between the scores of two groups in six components of intelligence profile including logical-mathematical intelligence and language intelligence (P<0.001) as well as in interpersonal intelligence، musical intelligence، intrapersonal intelligence، and naturalist intelligence (P<0.05). The results demonstrated that the scores of the learners were significantly higher than their peers’ non-learners adolescent in the six components of multiple intelligences. This demonstrates that the learners were better than non-learners adolescent counterparts in the six components of the intellectual profile. The learners had better performances than their non-learners adolescent counterparts in selective attention، logical-mathematical intelligence، language intelligence، interpersonal intelligence، musical intelligence، intrapersonal intelligence، and naturalist intelligence.
Conclusion: Learning a foreign language (e.g. English) may be an effective factor in selective attention and intelligence profile of adolescents. Therefore، the role of learning a foreign language should be considered in selective attention and intelligence profile of adolescents.