چکیده:
صدمات و خسارات ناشی از تصادفات جادهای، امری مهم و فراوان است که متاسفانه در اغلب موارد نادیده گرفته شده است. پژوهش حاضر، با نگاه موشکافانه به تحلیل و بررسی عناصر اقلیمی موثر بر وقوع تصادفات براساس مطالعه منابع معتبر داخلی و خارجی و همچنین تحلیل اطلاعات فرم کام 114 در منطقه شمال غرب ایران پرداخته است. روش تحقیق، از نظر ماهیت، روش و نحوه انجام آن از نوع توصیفی- تحلیلی است. منطقه مورد مطالعه در این تحقیق، استان اردبیل است. دادههای مورد استفاده، شامل آمار روزانه و ساعتی تصادفات (فوتی، جرحی و خسارتی) در سه سال منتهی به سال 1393 است. در این تحقیق از دادههای دستاول فضای جغرافیایی، آمارنامههای بانک اطلاعات تصادفات نیروی انتظامی، داده¬های ساعتی ایستگاههای هواشناسی سینوپتیک مستخرج از بانک اطلاعات و آمار سازمان هواشناسی و نیز با استفاده از روش کتابخانهای استفاده شد. یافتهها نشان داد دو عنصر زمان و عناصر اقلیمی در توزیع فضایی تصادفات محورهای مورد مطالعه تاثیرگذار بودهاند. عنصر زمان با ترکیب شرایط اقلیمی نشان داد، در محورهای مختلف، بیشتر تصادفات در زمانهای خاصی رخداده است.
خلاصه ماشینی:
جدول ١٠- ایستگاه اردبیل (محور اردبیل - پلیس راه مغان ، پل کرگان و کورائیم ) ٢٠١٠-٢٠١٢ محورهای تحت پوشش ایستگاه هواشناسی فرودگاه اردبیل : از ویژگی های این ایستگاه هواشناسی ، به اختلاف زیاد رطوبت نسبی ، دما و پوشش ابری کمینه و بیشینه می توان اشاره کرد.
جدول ١١- ویژگی های عناصر مورد مطالعه ایستگاه فرودگاه اردبیل ٢٠١٠-٢٠١٢ پوشش رطوبت سرعت (به تصویر صفحه مراجعه شود.
جدول ١٥- ویژگی های عناصر مورد مطالعه ایستگاه گرمی ٢٠١٠-٢٠١٢ پوشش رطوبت سرعت ابرokta نسبی ٠/٠ بادKT بارش دماC شاخص mm (به تصویر صفحه مراجعه شود.
در این ساعت بین عناصر اقلیمی و میزان حداکثری تصادف تا حدی بالابودن رطوبت نسبی (٦٦درصد) و پایین بودن دما (١٥/٤) مشاهده شده است .
در این ساعت بین عناصر اقلیمی و میزان حداکثری تصادف تا حدی بالابودن رطوبت نسبی (٥٨ درصد) و پایین بودن دما (١٠) مشاهده شده است .
در این ساعت بین عناصر اقلیمی و میزان حداکثری تصادف تا حدی بالابودن رطوبت نسبی (٦٨درصد) و پایین بودن دما (٣/٩) مشاهده شده است .
در این ساعت بین عناصر اقلیمی و میزان حداکثری تصادف تا حدی بالابودن رطوبت نسبی (٨٨درصد) و پایین بودن دما (١٠/٣) مشاهده شده است .
در این ساعت بین عناصر اقلیمی و میزان حداکثری تصادف تا حدی پایین بودن رطوبت نسبی (٤٥درصد) و بالابودن دما (١٧/٨) مشاهده شده است .
در این ساعت بین عناصر اقلیمی و میزان حداکثری تصادف تا حدی بالابودن رطوبت نسبی (٦٢درصد)، پوشش ابر (٤) و پایین بودن دما (٥/٨) مشاهده شده است .
Investigation of time and weather effects on crash types using full Bayesian multivariate Poisson lognormal models Accident Analysis amp; Prevention, Volume 73, Pages 91-99.