چکیده:
تجارت اجتماعی جدیدترین شاخه از تجارت الکترونیک است که حاصل محبوبیت و توسعۀ روزافزون شبکههای اجتماعی است. ظهور تجارت اجتماعی به طراحی استراتژیها و مدلهای جدید کسبوکار منجر شده که این میتواند برای تولیدکنندگان و ارائهدهندگان کالاها و خدمات بسیار حائز اهمیت باشد. به همین دلیل، تحلیل و بررسی رفتار مصرفکنندگان بسیار حیاتی است. از این رو هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر شبکههای اجتماعی بر رفتار خرید مصرفکنندگان است. نتایج بهدست آمده از پیمایش 514 پاسخگو در سه شبکۀ اجتماعی محبوب ایران (فیسبوک، کلوب و تلگرام) بهعنوان جامعۀ آماری با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری ـ حداقل مربعات جزئی، نشان داد درک تعاملی و سازههای تجارت اجتماعی بر حمایت اجتماعی، اعتماد و تعهد به اجتماع مجازی تأثیر معنادار دارد. کیفیت وبسایت یا برنامۀ کاربردی، اعتماد به اجتماع مجازی را تحت تأثیر قرار میدهد. از سوی دیگر، حمایت اجتماعی بر قصد خرید اجتماعی و اعتماد به اجتماع مجازی تأثیرگذار است. همچنین اعتماد به اجتماع مجازی نیز بر قصد خرید اجتماعی و تعهد به اجتماع مجازی تأثیر میگذارد و در نهایت، تعهد به اعتماد مجازی نیز بر قصد خرید اجتماعی تأثیر مثبت و معنادار دارد.
Social commerce, a recent branch of e-commerce, has emerged as a result of the popularity of social networks. The rise of social commerce lead to design new strategies and business models, that is very important for producers and providers. In such status the study and analysis of consumer behavior is critical. Hence, the aims of this study is to investigate the impact of social networks on consumer shopping behavior. A total of 514 individuals on three popular social networks in Iran (i.e. Facebook, Cloob, and Telegram) were surveyed. Analysis of the results using the PLS-SEM approach revealed that perceived interactive and social commerce constructs have a positive impact on social support, trust and commitment to virtual community. Website or application quality has a positive impact on trust. Also social support affect social shopping intention and trust to virtual community. Trust to virtual community has positive effect on social shopping intention and commitment to virtual community. Finally, commitment to virtual community has a positive effect on intention to social shopping.
خلاصه ماشینی:
نتايج به دست آمده از پيمايش ٥١٤ پاسخگو در سه شبکة اجتمـاعي محبوب ايران (فيس بوک ، کلوب و تلگرام ) به عنوان جامعة آماري با اسـتفاده از روش مـدل يـابي معادلات ساختاري ـ حداقل مربعات جزئي ، نشان داد درک تعاملي و سازه هاي تجارت اجتمـاعي بر حمايت اجتماعي ، اعتماد و تعهد به اجتماع مجازي تـأثير معنـادار دارد.
بر اين اساس فرضية زير در نظر گرفته شده است : H٢: تعهد به اجتماع مجازي بر قصد خريد اجتماعي تأثير مثبت و معناداري مي گذارد.
از آنجا که پايه و اساس تجارت اجتماعي محيط هاي آنلايـن و تحت وب است و از سوي ديگر، با توجه به نظرية اعتماد ـ تعهد در صورتي که احساس اعتماد به اجتماع تجاري توسط اعضا توسعه داده شود، عدم اطمينـان و ريسـک فعاليـت هـاي محيطـي کاهش يافته و اعتماد افزايش مي يابد و اين به تمايل بيشتر اعضـا بـراي ادامـه و تقويـت چنـين رابطة با ارزشي در اجتماع مجازي منجر خواهد شد.
از آنجا که در اين مطالعه سعي در درک موقعيـت اجتمـاعي بـراي سـاختن روابـط آنلايـن و همچنين تأثير اين قبيل روابط بر قصد خريد تجارت اجتماعي اسـت ، دو بعـد حمايـت عـاطفي و اطلاعاتي به عنوان حمايت اجتماعي در نظر گرفته شده است .
از اين رو بر اساس آنچه بيان شد و با توجه به اينکه تجـارت اجتماعي برساخته از تجارت الکترونيک است ، فرضيه هاي زير مطرح مي شوند: H٧: درک تعاملي بر حمايت اجتماعي تأثير مثبت و معناداري مي گذارد.
The applications of social commerce constructs, International Journal of Information Management, 36(3), 425-432.