چکیده:
حکمای اسلامی همچون ابنسینا و ملاصدرا در مباحث انسانشناختی خود، به بیان ویژگیهای نفس و از جمله اثبات تجرد آن پرداختهاند. با استقرا در آثار این دو حکیم، میتوان ملاحظه کرد که براهین مثبت تجرد نفس تماما بر اساس نفی ویژگیهای جسم و مادة بدنی استوار شدهاند؛ بهاینمعنا که نفس، فاقد ویژگیهای بدن و جسم است و از اینرو تجرد آن به اثبات میرسد. بعنوان نمونه، مادة بدنی دارای کمیت، وضع، تغییر، انقسامپذیری و تناهی افعال است و ضعف، کهولت و خستگی عارض آن میگردد و علم به بدن و افعال آن نیز حصولی و تابع وضع و محل است. این دو فیلسوف با نفی و سلب این خصایص از نفس، تجرد آن را به اثبات میرسانند و بنابرین، شناخت نفس و اثبات تجرد آن جز با شناخت بدن و سلب ویژگیهای بدنی از آن امکانپذیر نیست. در این نوشتار، علاوه بر بازنویسی براهین اثبات تجرد نفس و تعیین جایگاه کلیدی بدن در آن، الگویی کلی برای مجموع این براهین طراحی و عرضه شده است.
Some Islamic philosophers، such as Ibn Sina and Mulla Sadra، have dealt with the characteristics of the soul، including the demonstration of its immateriality، in their anthropological discussions. A study of the works of these two philosophers indicates that the positive arguments of the immateriality of the soul are all based on the negation of the characteristics of the body and bodily matter. In other words، they denote that the soul lacks bodily features and، hence، demonstrates that it is immaterial. For example، bodily matter enjoys quantity، position، change، divisibility، and finitude of acts; it is vulnerable to weakness، aging، and tiredness. Moreover، the knowledge of the body and its acts is of the acquired type and is conditioned by place and position. These two philosophers demonstrate the immateriality of the soul by negating and denying the above characteristics to it. Thus the knowledge of the soul and demonstration of its immaterial nature would be impossible without the knowledge of the body and disallowing any bodily features for it. In this paper، in addition to revising the arguments of the demonstration of the immateriality of the soul and determining the key place of the body therein، it has been tried to design and provide a general model entailing all such arguments.