چکیده:
پژوهش حاضر به منظور بررسی اثر بخشی آموزش مهارت های ارتباطی زوجین پیش از ازدواج بر افزایش رضایت زناشویی زوجین پس از ازدواج انجام شده است. بدین منظور از میان زوجین عقد کرده در دفاتر ثبت ازدواج سه ماهه اول سال 1386 شهر کرج تعداد 40 زوج به طور تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل بصورت تصادفی جایگزین شدند. آزمودنی های گروه آزمایش تحت تاثیر متغیر مستقل قرار گرفتند و طی هشت جلسه به آنها آموزش مهارت های ارتباطی آموخته شد. سه ماه پس از ازدواج، زوجین هر دو گروه به پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ پاسخ دادند.طرح تحقیق مورد استفاده در این پژوهش پس آزمون با گروه کنترل می باشد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون T مستقل برای بررسی معنادار بودن تفاوت میانگین های دو گروه استفاده شد. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها حاکی از اثر بخشی آموزش مهارت های ارتباطی در افزایش رضایت زناشویی زوجین بود. فرضیه پژوهش در سطح مولفه روابط اجتماعی خانواده و دوستان تایید نشد. فرضیه پژوهش در سطح مولفه رضایت از روابط جنسی 95 % اطمینان تایید شد. همچنین فرضیه پژوهش در سطح مولفه حل تعارض با 99 % اطمینان تایید شد.در مجموع یافته های پژوهش حاکی از اثر بخشی آموزش مهارت های ارتباطی در افزایش رضایت زناشویی زوجین است
خلاصه ماشینی:
"جدول ٥: نتایج آزمون t مستقل تفاوت بین میانگین های نمرات دو گروه آزمایش و کنترل در خرده مقیاس رضایت از روابط جنسی (به تصویر صفحه مرالجعه شود) با توجه به این که t بدست آمده از تفاوت میانگین هـای نمـرات خـرده مقیـاس رضـایت از روابط جنسی در دو گروه آزمایش و کنترل ١/٩٠ می باشد و با مقایسه این عدد با t یکدامنه در جدول با درجه آزادی ٣٨، که برابر با ١/٦٩ می باشد، پس نتیجه می گیریم فرضیه تحقیق ما در سطح ٠/٠٥ تأیید و فرض صفر رد می شود.
(به تصویر صفحه مرالجعه شود) با توجه به این که t بدست آمده برای بررسی معناداری تفاوت میانگین های نمرات زوجـین دو گروه در خرده مقیاس روابط اجتماعی با خانواده و دوستان ٠/٦١ می باشد و t یکدامنه با درجه آزادی ٣٨ در جدول در سطح ٥% برابر ١/٦٨ است بنابراین t محاسبه شده از t جدول پایین تر است و فرض صفر تأیید می شود.
جدول ٣ – بیانگر آن است که مقدار t مستقل بدست آمده از تفاوت میانگین هـای نمـرات دو گروه آزمایش و کنترل در سطح ٠/٩٩ و با درجه آزادی ٣٨ از لحاظ آماری معنا دار است و این بدان معنی است که فرضیه صفر رد و فرضیه تحقیق پذیرفته می شـود یعنـی بـا ٩٩% اطمینان می توان گفت که آموزش مهارت هـای ارتبـاطی پـیش از ازدواج در گـروه آزمـایش توانسته است تفاوت معناداری را بین نمرات رضایت زناشویی ایـن گـروه از زوجـین و گـروه کنترل ایجاد کند."