چکیده:
هدف از این پژوهش «تعیین عوامل موثر بر شایستگیها و صلاحیت های حرفه ای مـدیران مـدارس راهنمـایی و متوسطه شهرستان ملارد» بوده است . روش این پژوهش توصیفی- زمینه یابی است . شرکت کنندگان در پژوهش ٥١٤ نفر از مدیران و دبیران که بـه صـورت تصـادفی طبقـه ای – نسـبتی انتخـاب گردیدند. ابزار پژوهش پرسش نامه محقق ساخته با ٦ مولفه و ٩٩ گویه در طیف و مقیـاس پـنچ درجـه ای لیکـرت می باشد. در تدوین پرسشنامه اعتبار صوری و محتوایی از طریق متخصصان و استادان راهنما و مشاور مـورد تـٔییـد قرار گرفت و پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ ٩٥٪ محاسـبه گردیـد. از آزمـون t مسـتقل تـک گروهی، آزمون kmo، آزمون خی دو کرویت بارتلت ، تحلیل عاملی افتراقی اشتراکی، تبیین واریانس و برای محاسبه همبستگی بین مولفه ها از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده است . نتایج پژوهش نشان داد که همه مولفـه هـای (شخصیت ، آگاهی و دانش ، نگرش و ارزش ، مهارت ، فرهنگ سـازمانی و سـایر عوامـل ) حاصـل از مبـانی نظـری و پیشینه پژوهش از عوامل موثر بر صلاحیت های حرفه ای مدیران مدارس به شمار میروند. تفاوت میـانگین نمـرات عوامل (ویژگی شخصیتی، نگرشها و ارزشها، عوامل فرهنگ سازمانی و سایر عوامل ) در بین زنان و مـردان بـه هـم شبیه می باشد و تفاوتی بین آنها مشاهده نگردید ولی در عواملی مانند دانـش مـدیریت و مهارتهـا نظـرات زنـان و مردان با یکدیگر متفاوت است .
خلاصه ماشینی:
"٢. آنا علیزاده (١٣٨٨) در پژوهشی بـا عنـوان «بررسـی صـلاحیت هـای حرفـه ای مدیران مراکز پیش دبستانی» نتایج زیر را بدست آورد: الف : صلاحیت آموزشی- علمـیمـدیران شـامل : نیازهـای آموزشـی،آگاهی از روش هـای جدید تدریس ، توانایی احساس و درک تفاوتهـای فـردی، حساسـیت نسـبت بـه رفتارهـای غیرعادی کودکان ، تجربه آموزشی، کسب اطلاعـات جدیـد دربـاره مـدیریت ، مـرتبط بـودن مدرک تحصیلی، برخورداری از دانش تئوری و عملی، احساس آزادی در مربیـان ، حمایـت و پشتیبانی از گروه آموزشی درحد متوسط به بالا ب : صلاحیت مـدیریتی مـدیران شـامل : توانـایی درک نیازهـا و اسـتعدادها و مشـکلات مربیان ، درک و رسیدن به توافقات دوجانبـه ، تشـویق سـاختار تیمـی، خلاقیـت ، مسـئولیت پذیری، استعداد رهبری، استفاده از منابع مالی و واگذاری مسئولیتها به افراد لایق ،شناسـایی اجزاء و عناصر سازمان ،تصمیم گیری و سازماندهی نیز در حد متوسط ج : صلاحیت اخلاقی – شخصیتی مدیران شامل تحلیل عملکـرد خـود، بـی ریـا بـودن ، صادق و وفا داری و برخورداری از توان ذهنی و هوشی، برخورد منطقی با اشتباهات دیگران ، مهارت در ارتبـاط برقـرار کـردن بـا والـدین ، ظـاهر آراسـته و مرتـب ، قدرشناسـی، عکـس العمل های مناسب در برابر رفتار و گفتار افراد، آرمان گرایی و واقع بینی نیـز در حـد بـالایی ارزیابی شده است ."