چکیده:
هدف:هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش ابراز وجود فرهنگ محور بر
عزتنفس فرزندان طلاق بود.روش: طرح پژوهش آزمایشی» از نوع پیشآزمون- پسآزمون با
گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش را فرزندان خانوادههای طلاق ساکن در مراکز
بهزیستی شهر تهران در سال ۱۳۹۵تشکیل میداد. حجم نمونه شامل ۳۰ نوجوان ساکن در یکی
از مراکز بهزیستی با نمونهگیری از طریق فراخوان در محل و بصورت تصادفی از بین ۶۷
داوطلب انتخاب شده بود و سپس در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه ۱۵ نفر)جایگزین
شده بودند. میزان عزتنفس شرکتکنندگان در این پژوهش توسط پرسشنامهی عزتنفس
کوپر اسمیت در پیشآزمون و پسآزمون سنجیده شد. گروه آزمایش در ۸ جلسهی آموزش
ابراز وجودفرهنگ محور شرکت نمودند در حالی که گروه کنترل آموزشی در آن دوره دریافت
نکردند.یافتهها: اجرای تحلیل کوواریانس بر روی دادهها نشان داد که جلسات آموزشی تاثیر
معناداری بر عزتنفس گروه آزمایش داشته است (P>0/05). نتیجه گیری: به طور کلی نتایج
پژوهش نشان داد که آموزش ابراز وجودفرهنگ محور یک روش مداخلهای مناسب برای بهبود
عزت نفس در نوجوانان طلاق است.
خلاصه ماشینی:
نتیجهگیری: به طور کلی نتایج پژوهش نشان داد که آموزش ابراز وجودفرهنگ محور یک روش مداخلهای مناسب برای بهبود عزت نفس در نوجوانان طلاق است.
پژوهشهای مرتبط با آموزش ابراز وجود نشان میدهد هر چند به افراد کمک میکند بدون پرخاشگری به بیان احساسات و اعتقادات خود بپردازند و بهبود تعاملات اجتماعی و اعتماد بنفس فرد را بطور مشخص مورد بحث قرار میدهد (یاداو، 2015)، اما تفاوت اثرگذاری آن در فرهنگهای مختلف متفاوت است.
لذا در این پژوهش به دنبال پاسخ این سوال بود که میزان تأثیرآموزش ابراز وجود فرهنگ محور بر عزتنفس فرزندان طلاق چقدر است؟ روش پژوهش پژوهش حاضر از نوع کاربردی با روش نیمه آزمایشی پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل است.
یعنی آموزش مهارتهای ابراز وجود در افزایش عزتنفس نوجوانان طلاق مراکز بهزیستی مؤثر بوده است.
Effects of Assertive Training on the Low Self-Esteem of Secondary School Students.
Effects of Mentoring and Assertiveness Training on Adolescents’ Self-Esteem in Lagos State Secondary Schools, International Journal of Social Science Studies, Vol. 2, No. 3 - Brever, M.
Assertiveness, Self-Esteem and Academic Performance in Speech and Oral Communication of Filipino Junior Secondary Teacher Education Students, Asia Pacific Journal of Multidisciplinary Research Vol. 5 No. 3, 36-42 - Eskin, M.
Effect of Assertive Training Program on Social Interaction Anxiety and Self - Esteem of Institutionalized Patients with Chronic Schizophrenia.
Assertiveness and Self-Esteem in Indian Adolescents Galore International Journal of Health Sciences and Research, Vol. 2; Issue: 4 - Yadav, B.