چکیده:
هدف از نگارش مقاله حاضر بررسی تاثیر سطح سواد والدین بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است.
باید دانست که عوامل متعددی بر نگرش کودک ازخود و اعضای خانواده ی خود موثر است، از آن جمله
میتوان به عوامل اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی حاکم بر خانواده اشاره کرد که ارتباط مستقیم با سطح
سواد و تحصیلات خانواده دارد. شخص باسواد امکان سلامت اقتصادی و تصمیم گیری بیشتری دارد و
چنین انسانی نسبت به خود و فکر و فرهنگ جامعه بصیرت بیشتری دارد. سواد و تحصیلات، از دیدگاه
اقتصادی، افراد را بهسوی رشد و توسعه ی درونزاد و خلاق و هماهنگ با اجتماع و کشور هدایت می کند و
از دیدگاه تخصصی، جامعه را موفق می سازد، افراد بزرگسال به عنوان عامل اساسی تولید، حتی با یک
اصطلاح اقتصادی خاص که همان جمعیت فعال یا نیروی کار می باشد، مشخص میشوند. با توجه به آمار
موجود، گسترش سواد کاهش رشد جمعیت و همچنین توسعه ی اقتصادی و اجتماعی و پیشرفت دانش و ... را تسهیل نموده است. تنها جوامعی توانسته اند مشکلات خود در زمینه های تغذیه، مسکن، پوشاک،
بهداشت و آموزش را از میان بردارند که از سطح بالای سواد برخوردار باشند.
این مقاله که ابزار جمع آوری اطلاعات آن روش کتابخانه ای است به روش توصیفی، ، تحلیلی به
بررسی تاثیر سطح سواد والدین بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان می پردازد و سعی شده است ابتدا
مفاهیم ارائه شده و سپس تجزیه و تحلیل میشود و در پایان پیشنهادهایی ارائه می گردد.
خلاصه ماشینی:
بنابراين ملاک انتخاب تحصيلات والدين و تأثيري که بر روي پيشرفت تحصيلي فرزند آن ها ميگذارد به اين دليل منظور شده است که خانواده هاي با تحصيلات بالاتر فرزند کمتري دارند و بنابراين بهتر ميتوانند با آنها در ارتباط باشند.
مطالعات کيفي که بر پايه روش هاي مشاهده اي و تکنيک هاي مصاحبه انجام مي گيرد، اين امکان را به پژوهشگر مي دهد که به نکات ظريفي که در کلاس نقش دارند و بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان موثرند که تشخيص آنها جز با بکارگيري اين روش ها ممکن نيست (حسني، ١٣٨٢) برنامه درسي برنامه درسي را مي توان به سه گروه “برنامه درسي مورد انتظار (آنچه که در فهرست دروس و يا هدف هاي يادگيري مندرج است )، ” برنامه درسي اجرا شده “ (آنچه که معلمين عملا تدريس مي کنند در زبان پژوهش به آن اغلب فرصت يادگيري مي گويند) و “ برنامه درسي فرا گرفته ” (آنچه که کودکان واقعا ياد ميگيرند) تقسيم نمود.
تحصيلات در زمينه تعليم و تربيت پاسو(١٩٧٦٢) هيچ گونه تفاوتي بين ميزان پيشرفت تحصيلي دانش آموزان و طول دوره هاي آموزش تعليم و تربيت معلمان آنها پيدا نکرده است .
که همه موجب پايين آمدن موقعيت اجتماعي و فرهنگي شخص مي شود و آشفتگيها يا آسيب هاي رواني را به وجود مي آورد معمولا افرادي که در سطح پايين اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي، زندگي مي کنند، سطح تحصيلات کمتري نسبت به افراد همسال خود دارند و ميزان تحصيلات در اين خانواده ها به شدت افت پيدا مي کند.
Learning and Individual Differences, 20)6( concept, hope and academic achievement: A look at، ،1997(Self )Hunt, T.
__ concept, level of hope, and، ،the relationship between the individual self academic achievement.