چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان تعهد سازمانی کارکنان سازمان آموزش وپرورش شهر اهواز و
تعیین رابطه آن با بی تفاوتی سازمانی صورت گرفته است. جامعه آماری این پژوهش مشتمل بر 194 نفر
از کارکنان است که با بهره گیری از نمونه گیری خوشه ای، تعداد 123 نفر به عنوان نمونه آماری برگزیده
شدند؛ سپس با استفاده از پرسشنامه های OCQ و OIQ ، داده های موردنیاز گردآوری شد. بررسی و
تحلیل نتایج نشان داد که بین مولفه های تعهد سازمانی و مولفه های بی تفاوتی سازمانی ارتباط معکوس و
معناداری وجود دارد؛ همچنین مشخص شد که کمترین همبستگی با متغیر وابسته تعهد سازمانی را بی تفاوت به مدیر دارد
خلاصه ماشینی:
)Porter& Steers, 1992( «سازمان آموزش وپرورش شهر اهواز» نیز به عنوان یکی از محوریترین کانون های آموزش و تربیت نیروی انسانی در سطح منطقه ، بنا بـر شـاخص هـای دفتـر ارزیـابی عملکـرد سـازمان ، بـا افت وخیزهایی در این حوزه مواجه بوده است .
غفارزاده آهنگر (١٣٩٣)، در پژوهشی باعنوان «بررسی بـیتفـاوتی سـازمانی کارکنـان ادارات ورزش و جوانان استان مازندران » که بر روی ١٦٢ نفر صورت گرفته است به این نتیجه رسید که کارکنان سازمان متبوع نسبت به مؤلفه های بیتفاوتی سازمانی بیتفاوت نبوده انـد.
با توجه به اینکه بیتفاوتی سازمانی و تعهد سازمانی بـا ابعـاد و مؤلفه های زیرمجموعه خود ممکن است در سازمان موردبررسی در ارتباط با یکـدیگر باشـند و از مهم ترین عوامل تأثیرگذار بر عملکرد سازمان های آموزشی (یکی از کلیـدیتـرین سـازمان هـای امروزی) هستند، این پژوهش به دنبال آن است تا ضمن تعیین میزان تعهد سازمانی در سـه بعـد عاطفی، مستمر و هنجاری به بررسی رابطه آن با بیتفاوتی سازمانی در چهـار مؤلفـه بـیتفـاوتی نسبت به مدیر، سازمان ، ارباب رجوع و نسبت به همکار بپردازد.
)یافته های جدول ١٠ مربوط به بررسی وزن هـای رگرسـیون غیراسـتاندارد و اسـتاندارد بـرای تبیین رابطه هر یک از متغیرهای پیش بین با متغیر ملاک بیتفاوتی سازمانی و آزمون t مربوط به معناداری این روابط است .
٥. نتیجه گیری و پیشنهادها هدف از مطالعه حاضر، بررسی میزان تعهد سازمانی کارکنان «سازمان آموزش وپرورش شـهر اهواز» و رابطه آن بابی تفاوتی سازمانی است که نتایج پژوهش نشان داد بین مؤلفـه هـای تعهـد سازمانی و مؤلفه های بیتفاوتی سازمانی، ارتباط معکوس و معناداری وجود دارد.