چکیده:
کسب منافع حداکثری از منابع حداقلی اعم از فیزیکی، مالی و فکری یکی از مهمترین اهداف پژوهشی و اجرایی مدیریت بوده و هست. اکثر تحقیقات صورت گرفته در این زمینه با اجتناب از متافیزیک مسائل مدیریت را صرفاً از منظر عوامل مادی مورد بررسی قرار دادهاند. این در حالی است که آموزههای دینی و شواهد عملی نشان میدهد که این تنها اراده انسان نیست که بر تلاشهایش اثر میگذارد؛ بلکه عوامل غیرمادی دیگر و در صدر آنها اراده الهی که محیط بر همه ارادههاست نیز در جمیع امور جریان و تأثیر دارد. این پژوهش بر اساس روش کتابخانهای و تحلیل توصیفی-استنباطی علاوه بر ارائه شواهد این مدعا به دنبال تبیین تأثیر اراده الهی در سازمان است. برای این منظور میزان و نوع اراده الهی تحت تأثیر دو عامل خداخواهی انسان و مشیت الهی در قالب یک الگوی مفهومی تبیین شده و سایر عوامل محیطی و خارج از اراده انسان بهعنوان واسطههای اجرای اراده الهی در نظر گرفته میشود؛ بنابراین ادعا میشود به هر میزان که اهداف سازمان و مدیریت در راستای بندگی خدا باشد خداوند تبارکوتعالی بیشتر سررشته امور سازمان را بر عهده گرفته و بر اساس مشیتش در امور دخالت میفرمایند که از آن به برکت در عرصه سازمان تعبیر شده است. در نهایت بر اساس قرآن و روایات زمینههایی که موجب نزول برکت در فعالیتهای سازمانی میشود، ارائه میگردد.
خلاصه ماشینی:
برای مثال این سؤال مطرح است که آیا منظور از دخالت خداوند در امورات به صرف قرار دادن اسباب در اختیار انسان بوده یا بیش از این است ؟ سؤال اساسی دیگر در این زمینه آن است که اگر خداوند متعال در تلاش های انسان ها دخالت میکند آیا علت موفقیت یک سازمان خواست خدا و یا منابع غنی آن ، سرمایه های فکری برتر، نظریه ها، هوش و تلاش بهتر مدیران و کارکنان ، فرصت شناسی و مواردی از این دست بوده و یا تلفیقی از آن دو است ؟ این نوشتار درصدد تبیین این موضوعات است و ازاین رو سؤالات تحقیق به صورت زیر تدوین شده است : ١- آیا میزان دستیابی به اهداف صرفا تحت تأثیر میزان اراده و تلاش خود انسان (ها)ست و یا اراده الهی نیز اثرگذار است ؟ ٢- اگر اراده الهی بر میزان دستیابی انسان به اهدافش اثر دارد با توجه به مطلوبیت های انسان آیا در جهت امداد است و یا به صورت مانع ؟ ٣- سایر اراده های و عوامل محیطی چه اثری دارند؟ پاسخگویی به این سؤالات به کمک یک مدل مفهومی که بر مبنای معارف دینی توسعه یافته ، انجام شده است .