چکیده:
جهت گیریهای برنامه درسی به عنوان راهنمای عمل میتواند تعیین کنندهی نوع تصمیمگیریهای
دست اندرکاران نظام آموزشی باشد. این پژوهش جهت گیری های برنامه درسی در نظام آموزش و پرورش
استثنایی بر اساس نوع نگرش معلّمان و کارشناسان به دانشآموزان کم توان ذهنی را تبیین میکند. مقیاس
نگرش سنج در سه مولفه اصلی نگرشهای خوش بینانه، تصورات غلط رفتاری و نگرشهای بدبینانه و
پرسشنامه جهت گیری های برنامه درسی در سه مولفه اصلی جهت گیری های زندگی مستقل، جهتگیری
شغلی و جهت گیری تحصیلی طراحی شد و جهت احراز روایی محتوایی در اختیار متخصصان قرار گرفت.
جامعه مورد بررسی شامل دو گروه معلّمان مقاطع پیش حرف های و متوسطه حرفهای در دو شهر تهران و
مشهد بودند که 126 معلّم به روش نمونه گیری در دسترس و جامعه دوم شامل دستاندرکاران دوره پیش
حرفه ای و متوسطه حرفهای که 33 نفر به شیوه تمام شماری انتخاب شدند و هر دو گروه به پرسشنامه نگرش سنج و جهت گیریهای برنامه درسی پاسخ دادند. ضریب پایایی برای مقیاس نگرش سنج با روش آلفای کرونباخ برابر با 84 / 0 و برای پرسشنامه جهتگیری برنامه درسی برابر با 94 / 0 به دست آمد. روایی
پرسشنامه جهت گیری برنامه درسی نیز با روش روایی محتوایی به دست آمد. نتایج پژوهش با توجه به هر
یک از سوالات نشان داد که نگرش غالب به دانش آموزان کمتوان ذهنی خوش بینانه بوده و بر این اساس
جهت گیری غالب معلّمان و کارشناسان، جهت گیری زندگی مستقل تعیین شد و تفاوت معنادار بین نوع
جهت گیری ها و نگرش به دانشآموزان نشان داد که نگرش ها تبیین کننده نوع جهت گیری ها هستند.
خلاصه ماشینی:
در این راستا با توجه به نیازهای ویژه دانش آموزان کم توان ذهنی و همچنین تفاوت های آنان از سایر دانش آموزان ، آموزش و پرورش استثنایی به طراحی برنامه درسی حرفه آموزی مبتنی بر نیازهای فراگیران و با توجه به مسائل اجتماعی- فرهنگی که شخص در آن زندگی میکند، پرداخته است (شهرامی و متقیانی، ١٣٧٧).
همچنین وجود تفاوت های بومی و نیز شرایط خاص فرهنگی هر جامعه باعث میشود که برای فهم نگرش ها نسبت به دانش آموزان کم توان ذهنی پژوهش هایی در این راستا انجام گیرد و از آنجایی که جهت گیریهای برنامه درسی به عنوان عامل زیربنایی و اساسی در تصمیم گیریها و تغییرات عمده در نظام آموزشی دخیل است و فکر و عمل عاملان اجرایی و بازیگران اصلی نظام آموزشی را هدایت میکند، هدف کلی این پژوهش تبیین جهت گیری برنامه درسی معلمان و کارشناسان دوره پیش حرفه ای و متوسطه حرفه ای آموزش و پرورش استثنایی بر اساس نوع نگرش به دانش آموزان کم توانی است .
Attitude of teachers towards theinclusion of special needs children in general education classroom: the case of teachers in some selected schools in Nigeria.
Public attitudes toward mentally retarded children, American, Journal of Mental Deficiency, 80, (1), 72-80.
), Secondary special education: A guide to promising public-school program, Reston, VA: The council for Exceptional Children, pp.
Attitude and Attitude Change in Special Education: Theory and Practice, Reston, VA: Council of Exceptional Children.
Development and responsiveness of a scale to measure clinicians' attitudes to people with mental illness (medical student version).