چکیده:
زمینه: سازمان های موفق امروزی، سازمان هایی هستند که دانش جدید را خلق و یا کسب کرده و آن را به شیوه های کاربردی برای بهبود فعالیت هایشان بدل کرده اند و این مهم از طریق رعایت اصول اخلاق حرفه ای همچون مفاهیم حفظ حریم خصوصی، آزادی های اساسی، مسوولیت اخلاقی، نگرش ارزشی و مسئولانه، احساس همکاری و مالکیت و رازداری منجر می شود. از این رو پژوهش حاضر با هدف پیش بینی مدیریت دانش از طریق اخلاق حرفه ای انجام گردید.
روش: روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی-همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد بودند که از بین آنها با استفاده از فرمول کوکران 269 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار های پژوهش شامل: پرسشنامه های اخلاق حرفه ای (16 سوال) و مدیریت دانش (16 سوال) بودند. داده ها با استفاده از مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار لیزرل مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: نتایج حاصل نشان داد که اخلاق حرفه ای به طور مثبت و معنادار مدیریت دانش را پیشبینی می کند (r=0. 73) و همچنین نتایج به طور اخص نشان دهنده این است که بین ابعاد اخلاق حرفه ای (نگرش ارزشی، دیدگاه مسوولانه، احساس همکاری و مالکیت و رازداری) و ابعاد مدیریت دانش (کسب دانش، ذخیره دانش، توسعه دانش و به کارگیری دانش) رابطه معنادار و مثبتی وجود دارد.
نتیجه گیری: می توان نتیجه گرفت که اگر کارکنان دانشگاه از روحیه مسوولیت پذیری، حفظ مالکیت معنوی دانش به اشتراک گذاشته شده، حس همکاری در تسهیم اطلاعات و نگرش ارزشی به استقرار مدیریت دانش برخوردار باشند، می توانند با رعایت اصول اخلاقی و مدیریت دارایی های دانشی سازمان منجر به تحقق اهداف و رسالت دانشگاه شوند.
خلاصه ماشینی:
پیشبینی مدیریت دانش از طریق اخلاق حرفهای الهه عامل ریاضتکش، دکتر سعید خیاطمقدم*، حمیدرضاییفر گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، مشهد، ایران (تاریخ دریافت: 18/7/95، تاریخ پذیرش: 14/10/95) چکیده زمینه: سازمانهای موفق امروزی، سازمانهایی هستند که دانش جدید را خلق و یا کسب کرده و آنرا به شیوههای کاربردی برای بهبود فعالیتهایشان بدل کردهاند و این مهم از طریق رعایت اصول اخلاق حرفهای همچون مفاهیم حفظ حریم خصوصی، آزادیهای اساسی، مسؤولیت اخلاقی، نگرش ارزشی و مسئولانه، احساس همکاری و مالکیت و رازداری منجر میشود.
ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه اخلاق حرفهای (شامل چهار بعد نگرش ارزشی7، دیدگاه مسئولانه8، احساس همکاری9 و مالکیت و رازداری10) که دارای 16 گویه و پرسشنامه مدیریت دانش (شامل چهار بعد کسب، ذخیره، توسعه و بهکارگیری دانش) که دارای 16 گویه میباشد، است و نوع مقیاس بکار رفته در آنها به صورت طیف لیکرت درجهبندی گردیدهاند که در جدول (1) پایایی پرسشنامههای مذکور نشان داده شده است.
بهعبارتدیگر داشتن نگرش ارزشی و اخلاقمدارانه به دانش بهعنوان یک رویکرد ایجاد کسب مزیت رقابتی، دارا بودن دیدگاه مسئولانه و روحیه مسؤولیتپذیری، افزایش همکاری در اشتراک و تسهیم دانش و رعایت حفظ حریم شخصی و مالکیت معنوی دستاوردهای کارکنان بهعنوان ابعاد اخلاق حرفهای در دانشگاه آزاد اسلامی شهر مشهد میتوانند پیشیبینیکننده موثری برای موفقیت فرایند اجرای مدیریت دانش باشند.
Examine the feasibility of knowledge management from the perspective of employees in Islamic Azad University of Mashhad [Master's thesis].