چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف آسیب شناسی پوشش از دیدگاه دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس انجام شد.
روش: روش پژوهش، ترکیبی به شیوه طرح متوالی اکتشافی بوده است. جامعه پژوهش، کلیه دانشجویان استان فارس و شیوه نمونه گیری در بخش کیفی، هدفمند و در بخش کمی، خوشه ای و تصادفی طبقه ای بود. ابزار پژوهش با استفاده از پرسشنامه امیریان زاده و فرزانه(1393) در چهار بعد ساخته شد.
یافته ها: از بین عوامل فردی- خانوادگی، هویت فرد؛ از بین عوامل فرهنگی- تربیتی، چرخش ارزشها؛ از بین عوامل سیاسی- اجتماعی، بی اعتنایی به ارزشهای جمهوری اسلامی و از بین عوامل مدیریتی- حکومتی، ضعف نظام در ارائه الگوی مناسب و زیبای لباس وحجاب، از بالاترین تاثیرگذاری منفی بر نوع وکیفیت پوشش جوانان برخوردار است. افزون بر این، بین دانشجویان مقاطع تحصیلی مختلف، از نظر عوامل موثر بر پوشش، تفاوت معناداری وجود داشت که مربوط به بعد عوامل فردی- خانوادگی بود.
نتیجه گیری: بهترین راهکار ارائه شده از سوی دانشجویان برای بهبود وضعیت پوشش، مربوط به آزادی و استفاده نکردن از زور و اجبار و پس از آن فرهنگ سازی و تبیین فلسفه و آثار سازنده رعایت موازین شرعی پوشش و حجاب است.
خلاصه ماشینی:
بر اساس مقدار خیدو به دست آمده (021/68) در درجۀ آزادی 6، تفاوت معناداری در سطح 0001/0 بین دیدگاه دانشجویان در مورد عوامل سیاسی- اجتماعی مؤثر بر پوشش آنها وجود دارد.
بر اساس جدول 7، بالاترین رتبۀ میانگین متعلق به گویۀ «پوشش نامناسب انعکاسی از ضعف نظام در ارائۀ الگوهای جذاب است» با رتبۀ میانگین 85/3 و پایینترین رتبۀ میانگین متعلق به گویۀ «پوشش نامناسب نشانگر ترویج رفاهطلبی در برنامههای مدیریتی کشور است» با رتبۀ میانگین 00/3 است و بر اساس مقدار خیدو به دست آمده (853/68) در درجۀ آزادی 5 تفاوت معناداری در سطح 0001/0 بین دیدگاه دانشجویان در مورد عوامل مدیریتی- حکومتی مؤثر بر پوشش آنها وجود دارد.
نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که بین اولویتبندی دانشجویان دانشکدههای مختلف از عوامل مؤثر بر پوشش دانشجویان، تفاوت معناداری (NS=P ، 75/1= (3 و 325)F، 93/0= λ) وجود ندارد.
طبق جدول 10، تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که بین اولویتبندی دانشجویان مقاطع تحصیلی مختلف از عوامل مؤثر بر پوشش دانشجویان، تفاوت معناداری (009/0> P ، 23/2= (3 و 347)F، 92/0= λ) وجود دارد.
نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که بین اولویتبندی دانشجویان ترمهای مختلف از عوامل مؤثر بر پوشش دانشجویان، تفاوت معناداری (NS=P ، 97/0= (8 و 287)F، 89/0= λ) وجود ندارد.
نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد بین اولویتبندی دانشجویان زن و مرد از عوامل مؤثر بر پوشش دانشجویان، تفاوت معناداری (NS=P ، 62/1= (1 و 345)F، 98/0= λ) وجود ندارد.