چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش روانشناسی مثبتنگر بر عشق به یادگیری و تابآوری تحصیلی در دانشآّموزان بود. روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعهی آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه شهر خرمآباد در سال تحصیلی 96-1395 میباشد که از میان آنها تعداد 30 نفر (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه گواه) به عنوان حجم نمونه و به روش نمونهگیری تصادفی مرحلهای انتخاب گردید. ابزار مورد استفاده در پژوهش شامل پرسشنامههای تابآوری تحصیلی مارتین و مارش (2006)و عشق به یادگیری مکفارلان (2003) بود. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس چندمتغیره) تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش روانشناسی مثبتنگر باعث افزایش عشق به یادگیری و تابآوری تحصیلی در دانشآموزان شد (31/45=F، 001/0>P)؛ بنابراین توجه به اهمیت روانشناسی مثبتنگر در افزایش عشق به یادگیری و تابآوری تحصیلی در دانشآموزان یکی از ضرورتهای پژوهش محسوب میشود و برگزاری دورههایی در این زمینه توصیه میشود.
خلاصه ماشینی:
تأثير آموزش روانشناسي مثبت نگر بر عشق به يادگيري و تاب آوري تحصيلي دانش آموزان The Effect of Positive Psychology on Love of Learning and Academic Resilience on Students عزت اله قدم پور * Ezatollah Ghadampour حميده اداوي ** Hamideh Adavi سميه روشن نيا *** Somayeh Roshannia چکيده Abstract هدف پژوهش حاضر، بررسي تأثير آموزش روانشناسي The aim of this research was to investigatethe effect of positive psychology on Love of مثبت نگر بر عشق به يادگيري و تاب آوري تحصيلي در .
Research tools includedMartin & Marsh Academic Resilience شامل پرسشنامه هاي تاب آوري تحصيلي مارتين و مارش and McFarlane (٢٠٠٦) (ARQ)Questionnaire (٢٠٠٦)و عشق به يادگيري مک فارلان (٢٠٠٣) بود.
covariance(education Positive psychology increases روانشناسي مثبت نگر باعث افزايش عشق به يادگيري و academic engagement and mental vitality inتاب آوري تحصيلي در دانش آموزان شد (٤٥٣١=F،Therefore, .
(٠٠٠١ واژه هاي کليدي: تاب آوري تحصيلي، روانشناسي learning, Positive psychology مثبت نگر، عشق به يادگيري ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ * نويسنده مسئول : دانشيار گروه روانشناسي.
يکي از راه هايي که ميتواند منجر به افزايش تاب آوري تحصيلي شود، آموزش روانشناسي مثبت نگر است ، زيرا تجربه هيجان هاي مثبتي که روانشناسي مثبت گرا بر آن تأکيد دارد، اغلب توانايي بهتري براي سازگاري و تاب آوري زيادي براي مواجهه با مشکلات زندگي ايجاد ميکند و منجر به تفکر خوش بينانه (فردريکسون ، ٢٠٠١) و همچنين عشق به يادگيري شود.
نتايج نشان داد با کنترل نمرات پيش آزمون بين گروه هاي آزمايش و گواه در نمرات عشق به يادگيري مرحله پس آزمون تفاوت معنادار وجود دارد (٠٠٠١ با توجه به ميانگين هاي مشاهده شده ، ميتوان نتيجه گرفت که آموزش روانشناسي مثبت نگر موجب افزايش ٢٢ درصدي نمرات تاب آوري تحصيلي در مرحله پس آزمون شده است .