چکیده:
از جمله مواردی که شهید صدر در آن رویکردی نسبتا متمایز در روش و محتوا اتخاذ نموده جمع عرفی است. ویژگی های این رویکرد وحدت ملاک بر محور قرینیت، انسجام میان نمونه ها و تفکیک ملاک از ابزارهای اثباتی آن می باشد. وی، با تعمیم قرینیت در راحداکثر از ابزارهای کشف آن تعریف می کند. براین« اظهریت » و « تخصیص »،«تقیید » ،« حکومت » ، تمام نمونه های جمع عرفی اساس، آنچه مبنای رفع ید از ظهور عام و مطلق و محکوم در قبال خاص، و مقید و حاکم خواهد بود، قرینیت است و حکومت، تقیید و تخصیص، سازوکارهایی اند که متکلم در داخل نظام محاورات عرفی، برای بیان مراد نهایی جدی خود، از آنها استفاده می کند. بدون توجه به قرینیت و کارکرد آن در این نمونه ها، رفع ید از ظهور فاقد دلیل است.
One of the issues about which Shahid Baqir Sadr has adopted a relatively distinct approach in terms of method and content is al-Jam'a al-'Urfi which is roughly translated as conventional combination. Some of the particular features of this approach is the oneness of the criterion on the basis of qariniyah (contextuality), uniformity of all instances and differentiation of the criterion which serve as the substantiating tools of it. Generalizing qariniyah in all the instances of conventional combination, Shahid Sadr defines hukumat (lit. governance), taqyid (restriction), takhsis (specification) and azhariyat (to be more expressive) as tools of exploration of qariniyah. On this basis, qariniyah serves as the basis for keeping one's hands off the apparent meaning of a general, absolute but governed reason as opposed to the restricted, limited and governing one. Thus, hukumat, taqyid and takhsis are mechanisms which the speaker uses to convey his meanings within a conventional conversation system. Without heeding qariniyah and its function in these examples, overlooking the apparent meaning lacks any corroboration or reason whatsoever.