چکیده:
هدف این تحقیق تعیین زیرسازه های استاندارد برای ارائه الگوی ارتقای مهارت های حرفه ای اعضای هیأت علمی براساس رسالت نسل چهارم آموزش عالی بوده که با روش تحلیل عامل اکتشافی با دو گروه نمونه آماری شامل گروه خبرگان و متخصصان در مرحله اول برای شناسایی مولفه های اصلی و اعضای هیات علمی در مرحله دوم برای تایید مولفه های مستخرج شده انجام شد. بر پایه مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای AMOS و SPSS و همینطور 14 مولفه به همراه 98 گویه شامل: عدالت تدریس دروس، ارزشیابی، فضای مجازی، آشنایی با نرم افزارهای حرفه ای، غنی سازی شغلی، فعالیت های پژوهشی، نشر، فعالیت های مشاوره ای، فعالیت های مدیریتی، فعالیت های اجرایی، رشد حرفه ای، نوآوری، آشنایی با اصول تحقیق، و آشنایی با رویکردهای آموزش عالی شناسایی و مورد تایید قرار گرفت. در پایان به مقایسه نتایج تحقیق پرداخته و پیشنهاداتی در این زمینه مطرح گردید.
خلاصه ماشینی:
براساس نتایج مطالعات دانش پژوه و فرزاد (١٣٨٥) اکثر مدرسان از مهارت 1 Duderstadt 2 Lane 3 Gregorian های حرفه ای لازم برخوردار نبوده و در این زمینه کاستی ها و نارسایی هایی به ویژه در روش تدریس آنها وجود دارد.
هدف کاربردی پژوهش به دست آوردن ملاک های مناسب برای طراحی یک مدل مناسب مهارت های حرفه ای اعضای هیات علمی که بر اساس رسالت نسل چهارم آموزش عالی می باشد.
تعیین میزان برازش مدل ارائه شده در این پژوهش روش تحقیق از آنجا که بخش عمده این تحقیق به بررسی اعتبار و روایی روش دلفی به منظور ارتقای مهارت های حرفه ای اعضای هیات علمی بر اساس رسالت نسل چهارم آموزش عالی ساخته می شود، یک تحقیق اکتشافی می باشد.
تحلیل عاملی اکتشافی برای تعیین سازه های تحقیق در این قسمت با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی اکتشافی (EFA) در شش گام به شناخت زیرسازه های "مهارت های حرفه ای اعضای هیات علمی براساس رسالت نسل چهارم آموزش عالی " میپردازیم .
در این مرحله به دنبال این هستیم که آیا میتوان ٢١٧ گویه را به تعداد عوامل کمتری تقلیل دهیم ؟ و به عبارتی آیا حجم نمونه برای این هدف کفایت لازم را دارد یا خیر؟ همچنین در این فرآیند به حذف سوالاتی که بیارزش هستند یا جایگاه آنها در خروجی تحلیل عاملی اکتشافی نامشخص است میپردازیم .
روش آماری مورد استفاده برای بررسی اعتبار سازه های مدل تحقیق تحلیل عاملی تاییدی است .
), Colleges and universities as economic drivers: Measuring higher education's role in economic development (pp.