چکیده:
هدف مقاله حاضر طراحی الگوی جمع سپاری پایش و نظارت بر برنامههای سیمای جمهوری اسلامی ایران
است. داده ها از طریق اجرای مصاحبه عمیق گردآوری شده است؛ برای این منظور 2۱ نفر از مدیران و
صاحب نظران و کارشناسان حوزه نظارت و تولید و پخش برنامه های تلویزیونی بر اساس اصول نمونه گیری
نظری انتخاب شدند تا نظرات شان مبنای طراحی الگوی مذکور باشد. داده های حاصل از مصاحبه ی عمیق،
گردآوری و سپس طبق دستورالعمل روش نظریه پردازی داده بنیاد در شش محور، شامل امکان سنجی و
تعیین حدود پایش مردمی، طبقه بندی نظارت و قرارگیری در لایه های رسمی نظارتی سیما، مشارکت و
استمرار حضور مخاطب در پایش برنامه ها، نحوه تجزیه وتحلیل اطلاعات در پایش مردمی، موانع اجرای پایش
مردمی و تعارضات احتمالی و نحوه حل آن ها، دسته بندی شدند. این مقولات محوری شامل مقوله های اصلی و فرعی متعددی هستند که هریک از آن ها در این پژوهش تحلیل شدند؛ و درنهایت الگوی پیشنهادی ارائه شد. به کمک این مدل با پایش برنامه های تلویزیونی به شیوه ای مشارکتی و مردمی، علاوه بر رفع کاستی ها و نقاط ضعف نظام سنتی نظارت بر برنامه های تلویزیونی، می توان با درگیر کردن مخاطبان زمینه کسب بیشترین بهره وری و البته کاهش هزینه ها در نظارت بر برنامه های تلویزیونی را در کنار افزایش اعتماد و اطمینان عمومی به رسانه حاصل کرد.
خلاصه ماشینی:
داده ها از طریق اجرای مصاحبه عمیق گردآوری شده است ؛ برای این منظور ١٧ نفر از مدیران و صاحب نظران و کارشناسان حوزه نظارت و تولید و پخش برنامه های تلویزیونی بر اساس اصول نمونه گیری نظری انتخاب شدند تا نظرات شان مبنای طراحی الگوی مذکور باشد.
حال سوال این است که آیا این رسانه میتواند با بهره گیری از مفهومی جدید در علم مدیریت با عنوان جمع سپاری زمینه ای ایجاد نماید که علاوه بر درگیر کردن مخاطب در پایش برنامه های سیما، زمینه افزایش تعداد ناظران و نیز تقویت اعتماد مخاطبان خود را فراهم آورده و علاوه بر کسر هزینه های سنگین لایه های نظارتی سنتی سازمان ، عملکرد نظارتی خود را با استفاده از مشارکت توده مردم بر برنامه ها بهبود بخشد؟ سیمای جمهوری اسلامی ایران دارای شبکه های مختلف با کارکردهای متنوع است .
اما با توجه به هدف این پژوهش بر مبنای پایش و نظارت مردمی لازم است با ساختار موجود و لایه های نظارتی سازمان آشنا شد، نظارت بر برنامه های صداوسیما را می توان در سطوح مختلفی دسته بندی و مطالعه کرد.
مخاطرات پایش قبل از پخش تقسیم بندی فرآیند نظارت در سه مرحله قبل ، حین و بعد از پخش با ملاحظاتی همراه است و درک این ملاحظات که خود در قالب کدهای باز ارائه شده ، درک منظم و مناسبی در ادامه تحلیل یافته های پژوهش ایجاد خواهد کرد.
Schuh, Klappert & Saxler 8.