چکیده:
هدف این نوشتار بررسی رابطه عزّتنفس ملّی و مصرف کالای خارجی است. روش تحقیق، پیمایشی و جامعه آماری تحقیق، همه سرپرستان خانوار شهرهای تهران، شیراز و کرمان به تعداد است که 1200 نفر از آنان به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار تحقیق سنجش عزّتنفس ملّی، مقیاس عزّتنفس روزنبرگ است و برای سنجش مصرف کالای خارجی، پرسشنامه پژوهشگر ساخته مبتنی بر پنج بعد کالای برقی، لوازمالتحریر، پوشاک، لوازم خانگی و لوازم آرایشی و بهداشتی به کار برده شد. جهت تعیین اعتبار ابزار تحقیق از اعتبار محتوا و جهت تعیین پایایی از ضرایب آلفا کرانباخ و کودر ریچاردسون استفاده شد. براساس یافتههای تحقیق، اولا، مصرف کالای خارجی در بین شهروندان ایرانی فراتر از میانگین است. ثانیا، رابطه منفی و معناداری بین عزّتنفس ملّی و مصرف کالای خارجی وجود دارد و این متغیّر قادر است 11/0 تغییرات مصرف کالای خارجی را تبیین کند. نتیجهگیری پژوهش حاضر این است که با آموزش و تقویت عزّتنفس ملّی در بین شهروندان، میتوان مصرف کالای خارجی را کاهش و از این طریق به رفع یا تسکین یکی از مسائل اجتماعی حاد جامعه ایران، کمک کرد.
خلاصه ماشینی:
باتوجه به پیوندنزدیک عزت نفس ملـیومصـرف کالایخارجی،هدف پژوهش حاضراین اسـت کـه ابتـداوضـعیت مصـرف کالاهـای خارجیرادربین شهروندان ایرانیبررسیوسپس رابطه آن راباعزت نفس ملیمـورد واکاویقراردهد.
براین اساس سؤال اساسیتحقیق حاضرایـن اسـت کـه آیـارابطـه معناداریبین عزت نفس ملیومصرف کالایخارجیوجوددارد؟ 48 پیشینه ی پژوهش خدادادحسینیوهمکاران (١٣٩٤)درپژوهشیباعنوان «بررسیتأثیرابعادعـرق ملـی برنگرش نسبت به محصولات (داخلیوخـارجی)بـاتعـدیل گـریتهدیـداقتصـادی ادراکشده درعرصه بازاریابیورفتارمصرف کننده ،به راهنماییبـرایفعـالان بخـش تولیدوواردات پرداختند.
عزت نفس ملی،بیانگرارزش واحترامـیاسـت که فردبرایکشورخویش قائل است ،یاقضاوتیاست که فردازتوانمندیهایکشـور خویش دارد.
جهت سنجش پایاییمقیاس عزت نفس ملیازهمگنیدرونـیبـه روش آلفـاکرونبـاخ استفاده شدکه مقدارآن (٠/٨٣)است وجهت تعیین پایاییپرسشـنامه مصـرف کـالای خارجیباتوجه به نحوه طراحیسؤالات که دومقوله ای(بلی/خیر)بودنـدازهمگنـی درونیبه روش کودرـریچاردسون استفاده شدکه مقدارآن (٠/٧٧)بود.
(رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) 58 (رجوع شود به تصویر صفحه) باتوجه به جدول ٥وطبق نتایج آزمون تحلیل واریانس یک طرفه ،اختلاف میـانگین معنـاداریبـین سـن ،تعـدادفرزنـد،تحصـیلات ،وضـعیت اشـتغال ومحـل سـکونت (٠/٠٥ >sig)درموردمصرف کالایخارجیوجوددارد،به این ترتیب که : پاسخگویان ١٨تا٣٠ساله ،بیشترین میانگین مصرف کالایخارجینسبت به کالای داخلیرانسبت به دیگران دارند.
(رجوع شود به تصویر صفحه) آماره استنباطی رابطه عزت نفس ملی و مصرف کالای خارجی جهت بررسیرابطه عزت نفس ملیومصرف کالای خارجی ازآزمون رگرسیون خطـی ساده استفاده شده است که نتایج آن درجداول ٦و٧منعکس شده اند.
این یافته تحقیق مبنیبرتأثیرعزت نفس ملیبرکاهش مصرف کالایخارجی،به لحاظ تجربیبانتایج پـژوهش ایشـی(٢٠٠٩)وبالابـانیس و همکاران (٢٠٠١)که نشان دادند،میهن پرستیبررفتارمصرف کنندگان تأثیردارد،منطبق است وآنهاراتأییدمیکند.
تأثیرمعنادارعزت نفس ملیوبـر کاهش مصرف کالایخارجیبیانگرآن است که دستگاه هایفرهنگـیکشـورهمچـون رسانه ها،آموزش وپرورش وغیره ،بایدحس ارزش واحترام به کشوروارائه تصـویر مثبت ازتوانمندیهایآن رابه گونه ایمعقـول درمـردم برانگیزاننـد.