چکیده:
زمینه: امروزه اخلاق حرفهای و سرمایه اجتماعی نقش بسیار مهمی را در سازمانها ایفا میکنند. هدف پژوهش حاضر تحلیل کانونی رابطه بین مولفههای اخلاق حرفهای و ابعاد سرمایه اجتماعی در بین دبیران مقطع اول متوسطه شهرستان نقده بود.
روش: پژوهش حاضر ازلحاظ هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها، از نوع همبستگی بنیادی یا کانونی است. جامعه آماری شامل کلیه دبیران مقطع اول متوسطه شهرستان نقده بودند. حجم جامعه آماری 235 نفر است که تعداد 90 نفر آنها از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. دادههای مورد نیاز با استفاده از دو پرسشنامه استاندارد اخلاق حرفهای و سرمایه اجتماعی جمعآوری و بهوسیله نرمافزار SPSS و با استفاده از آزمونهای آماری ماتریس همبستگی پیرسون و تحلیل همبستگی کانونی فرضیه پژوهشی تجزیهوتحلیل شد.
یافتهها: رابطه متغیر کانونی اخلاق حرفهای با متغیر کانونی سرمایه اجتماعی 73/ 0 میباشد. شاخص لامبدای ویکلز برای این ارتباط 24/ 0 بهدست آمد که آماره F مربوط به آن نیز 24/ 14 میباشد که در سطح 01/ 0 معنیدار است. بنابراین این دو مجموعه ارتباط معنیداری با یکدیگر دارند. همچنین 48/ 0 واریانس بین ابعاد سرمایه اجتماعی با مولفههای اخلاق حرفهای تبیین میشود.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج بهدستآمده، تحلیل همبستگی کانونی با 99 درصد احتمال وجود همبستگی بین دو مجموعه مولفههای اخلاق حرفهای با ابعاد سرمایه اجتماعی را تایید میکند.
خلاصه ماشینی:
هدف پژوهش حاضر تحلیل کانونی رابطه بین مؤلفههای اخلاق حرفهای و ابعاد سرمایه اجتماعی در بین دبیران مقطع اول متوسطه شهرستان نقده بود.
روشهای آماری مورد استفاده در پژوهش حاضر ماتریس همبستگی متغیرهای تحقیق و تحلیل همبستگی بنیادی برای بررسی رابطه بین مؤلفههای اخلاق حرفهای و ابعاد سرمایه اجتماعی در بین دبیران مقطع اول متوسطه شهرستان نقده بود؛ که توسط نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
01 برای بررسی رابطه مجموعه اخلاق حرفهای (روابط سالم و انسانی در محیط کار، دلبستگی و علاقه به کار، پشتکار و جدیت در کار، روح جمعی و مشارکت در کار) با مجموعه سرمایه اجتماعی (عنصر ساختاری، عنصر شناختی و عنصر رابطه ای) از تحلیل همبستگی بنیادی استفاده شد.
بحث هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین مؤلفههای اخلاق حرفهای و ابعاد سرمایه اجتماعی در بین دبیران مقطع اول متوسطه شهرستان نقده بود.
رابطه مثبت بین دلبستگی و علاقه به کار با سرمایه اجتماعی نشانه آن است که هر چه قدر رواج ویژگیهای مربوط به برآوردن انتظارها و توقعهای شغلی و توافق ضمنی برای رفتن به مأموریتهای شغلی در سازمان بیشتر باشد پیوندها و ارتباطات میان اعضای سازمان آموزشی بهعنوان منبع با ارزش شناخته شده و با خلق هنجارها و اعتماد متقابل موجب تحقق اهداف اعضا میشود.
هم چنین 48/0 واریانس بین ابعاد سرمایه اجتماعی با مؤلفههای اخلاق حرفهای تبیین میشود که با نتایج حاصل از تحقیق برخی صاحبنظران همسو است (22،21).
Study the effect of national development goals knowledge in the work ethics of government employees (Case study: the organizations staff, General offices and companies in Yasouj).
Relationship between social capital and professional ethics.