چکیده:
زمینه: سرمایه فکری یک محرک کلیدی در ایجاد و حفظ مزیت رقابتی در اقتصاد دانش بنیان است. توجه به سرمایههای فکری دانشگاه برای ایجاد آموزش اثربخش و تسهیم دانش و کسب مزیت رقابتی ضرورتی غیرقابل اغماض است. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش سرمایه فکری بر اخلاق حرفه ای، تسهیم دانش و آموزش اثربخش اساتید انجام شده است.
روش: پژوهش حاضر توصیفی و مبتنی بر مدلیابی علی (مدلیابی معادلات ساختاری) میباشد. حجم جامعه آماری 171 نفر از اساتید دانشگاه دانشگاه علوم پزشکی ایلام بود. که 125 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای سرمایه فکری، اخلاق حرفهای، تسهیم دانش و آموزش اثربخش استفاده شد. به منظور ارزیابی روابط بین متغیرهای مکنون و اندازهگیری شده در الگوی مفهومی، از مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که ضریب مسیر مستقیم سرمایه فکری بر اخلاق حرفهای با مقدار ضریب 42/ 0 معنی دار دیده میشود. همچنین ضریب مسیر مستقیم سرمایه فکری بر تسهیم دانش و آموزش اثربخش به ترتیب با مقدار ضریب 54/ 0 و 45/ 0 معنی دار دیده میشود.
نتیجهگیری: با توجه به یافتهها میتوان نتیجه گرفت که توجه به اصول اخلاق حرفهای و مدیریت و توسعه سرمایه فکری در دانشگاهها که از آنها انتظار میرود بهعنوان کانون خلق دانش عمل کنند؛ میتواند در ترویج فرهنگ به اشتراکگذاری دانش و همچنین آموزش اثربخش در بین اعضا هیات علمی، از اهمیت قابلتوجهی برخوردار باشد.
خلاصه ماشینی:
نتیجهگیری: با توجه به یافتهها میتوان نتیجه گرفت که توجه به اصول اخلاق حرفهای و مدیریت و توسعۀ سرمایه فکری در دانشگاهها که از آنها انتظار میرود بهعنوان کانون خلق دانش عمل کنند؛ میتواند در ترویج فرهنگ به اشتراکگذاری دانش و همچنین آموزش اثربخش در بین اعضا هیات علمی، از اهمیت قابلتوجهی برخوردار باشد.
جدول 1: شاخصهای توصیفی میانگین و انحراف استاندارد متغیرهای مورد پژوهش (رجوع شود به تصویر صفحه) یافتههای اصلی پژوهش حاضر در قالب 2 فرضیۀ پژوهشی مذکور و به شرح زیر توصیف و تفسیر میشود: فرضیه اول: بین سرمایه فکری با اخلاق حرفهای، تسهیم دانش و آموزش اثربخش رابطه وجود دارد.
جدول 3: ضرایب تأثیر مستقیم سرمایۀ فکری بر اخلاق حرفهای، تسهیم دانش و آموزش اثربخش (رجوع شود به تصویر صفحه) بحث در عصر فرارقابتی سازمانها با محیطی روبرو هستند که مشخصه آن افزایش پیچیدگی و جهانی شدن و پویایی است لذا سازمانها برای استمرار و استقرار خود با چالشهای نوینی مواجه است که برون رفت از این چالشها مستلزم توجه بیشتر به توسعه و تقویت مهارتها و تواناییهای درونی است که این کار از طریق مبانی دانش سازمانی15 و سرمایه فکری و اخلاق صورت میگیرد که سازمانها از آنها برای رسیدن به عملکرد بهتر در دنیای کسب و کار استفاده میکنند و دانش و سرمایۀ فکری بهعنوان استراتژیهای پایدار برای حصول و نگهداری مزیت رقابتی سازمانها تشخیص داده شده است (35).
بنابراین دانشگاه باید به نقش و تأثیر سامایه فکری در رابطه بین متغیرهای فوق توجه اساسی کند و زمینۀ بروز سرمایه فکری به منظور ایجاد بسترهای لازم برای تسهیم دانش، اخلاق حرفهای و آموزش اثربخش را در محیط سازمان بهبود بخشد.