چکیده:
در تاریخ شعر فارسی،گویندگانی هستندکه در شیوة شاعری صاحب سبک وجریان ساز بودهاند.از این جمله، باید از خاقانی شروانی نام برد،که به داشتن سبک وطرز بیان خاص شهرت دارد.به همین دلیل،پس از وی، شاعران زیادی سعی داشتهاند تا، ازشیوة سخنوری وی پیروی کنند.بدرچاچی (متوفی 752 ه.ق.)، یکی از شاعرانی است که براساس یافتههای این تحقیق، به یقین میتوان گفت که به کلام خاقانی توجه و رویکرد ویژه ای داشته است.دراین مقاله، تاثیرپذیری بدرچاچی از خاقانی، در سه زمینة قالب،زبان وصورخیال بررسی شده است. بایدگفت،در محور قالب که شامل وزن و قافیه و ردیف میشود،هفده مورد از قصاید، و دو مورد ازغزلهای خاقانی را استقبال کرده است.درمحور زبان، شانزده مورد ازترکیبات اضافی و یازده مورد ازترکیبات وصفی خاقانی را،در شعر خود بکار برده، افزون بر اینکه، ازپارهای از عبارات شعر خاقانی، عینا، یا با کمترین تغییر، استفاده کرده و از منظرصورخیال نیز،بیشتردر زمینة استعاره،ازتصاویر خاقانی بهره برده است.
Persian poem on the poetry of poets who have style. Of these, should Khaghani name that is known to have a particular style and diction. That is why, after his many poets have tried to follow the way of his eloquence .Badr e chachi, one of the poets, according to this study, it can be said with certainty that the word has a special approach Khaghani attention. In this paper, the influence of Badr e chichi on Khaghani, in the context of the framework, language and imagery is investigated. It must be said, in the form of a rhyme and line weight and is, seventeen of odes, and two of them have welcomed Khaghani lyrics. In the language of additional compounds and eleven of the sixteen combinations Khaghani's description, in his poems used, in addition to that of some Khaghani State whether each verse, literally, or with minimal changes, had used. In terms of imagery, too, in the field of metaphors, images Khaghani has followed
خلاصه ماشینی:
» (مقدمه دیوان بدر،گیتی فروز،ص ٢٧) یافته های این تحقیق نشان میدهد، بدر چاچی نه تنها به قصاید خاقانی، بلکه به غزلهای وی نیز نظر داشته ،و از آنها استقبال کرده است ،که در ادامۀ مقاله به آنها اشاره خواهد شد.
موردنخست ،قصیده ای است با مطلع ، تــا تنگــه هــای لعــل شــد برطشــت میناریختــه بر روی روز از زلف شب مشک است هرجا ریخته (بدر،ص ٢٦٧) که در استقبال یکی از قصاید معروف خاقانی سروده است که مطلع آن چنین است ، درکام صبح از ناف شب مشک است عمدا ریخته زریــن هــزاران نرگســه برســقف مینــا ریختــه (خاقانی،ص ٣٧٧) در این قصیده شاعر شروانی هر چند ردیف دشوار«ریخته » را انتخاب کرده ، با وجوداین توانسته در ابیات زیادی ترکیبات تازه و مجازهای فعلی بدیعی راخلق کند.
بایدگفت ،درمحور قالب که شامل وزن و قافیه و ردیف میشود، درهفده مورد از قصاید، و یازده مورد،از غزلهای خاقانی پیروی کرده است ،که در این میان ، دو بحر، منسرح مثمن مطوی مکشوف ، با شش و مضارع مثمن اخرب ، با پنج مورد، بیشترین موارد اشتراک را دارند.