چکیده:
هدف از انجام این پژوهش، طراحی و تدوین مدل شایستگیهای هوشی مدیران بازاریاب ورزشی لیگ برتر فوتبال ایران بود. این پژوهش از نوع تحقیقات اکتشافی و دارای ماهیت کیفی بود که از روش نظریة دادهبنیاد استفاده شد. مدیران عامل و بازاریابان باشگاههای فوتبال لیگ برتر ایران، اعضای کمیتة بازاریابی فدراسیون و سازمان لیگ فوتبال و اساتید مدیریت ورزشی دانشگاهها، جامة پژوهش بودند. برای نمونهگیری از روش هدفمند و تکنیک گلولهبرفی استفاده شد. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه بهصورت سؤالهای باز استفاده شد. دادههایحاصلاز17مصاحبه تجزیهوتحلیلشد (از فرد 15 به بعد به اشباع نظری حاصل شد). در مرحلة اول، درمجموع، 481کدبازبهدستآمد. پس از استخراج کدهای مشابه، 64 کد اولیه مشخص گردید. در مرحلة دوم، کدگذاری محوری انجام شد که در 12 گروه کد محوری شاملهوش هیجانی، هوش اخلاقی، هوش ارتباطی، هوش تجاری، هوش رقابتی، هوش مالی، هوش استراتژیک، هوش سازمانی، هوش اجرایی، هوش اجتماعی، هوش سیاسی و هوش فرهنگی قرار گرفتند. کدهای محوری حاصل از مرحلة کدگذاری انتخابی، در چهار گروه شایستگیهای هوش فردی (هوش هیجانی، هوش اخلاقی، هوش ارتباطی)، شایستگیهای هوش محیطی (هوش اجتماعی، هوش سیاسی و هوش فرهنگی)، شایستگیهای هوش مدیریتی (هوش استراتژیک، هوش سازمانی، هوش اجرایی) و شایستگیهای هوش بازاریابی (هوش تجاری، هوش رقابتی، هوش مالی) قرار گرفتند. درنهایت، مدل پژوهش بهصورت هرمی (شامل چهار سطح) طراحی شد.مدلارائهشده در این پژوهشمیتواندبهعنوانابزار مناسبی برای شناسایی شایستگیهای هوشی مدیران بازاریاب ورزشی باشگاههای فوتبال بهکار برده شود.
خلاصه ماشینی:
بههرحال، باید اذعان داشت که طی دو دهة اخیر توسعة زیادی در بخشهای وابسته به مدیریت ورزشی درزمینة انتظارات مشتریان و استانداردهای Ellis Riggio, Murphy, & Pirozzolo McCelland Cherniss & Adler Golman Clarke Muller & Turner موجود در آن صورت گرفته است (ولسی، مینتن و آبرامز، 1392).
سی بر داشتن حداقلها در باشگاههای حرفهای، باشگاهها برای بقا چارهای جز ایجاد درآمدزایی Velsi, Mynten & Abrams Lussier & Kimball Minten Federation International Football Association Asian Football Confederation ندارند و دراینبین، عوامل مدیریتی میتوانند نقش کلیدی در برآوردهساختن این خواستة باشگاهها داشته باشند و همچنین، با توجه به اهمیت و نقش هوش مدیران برای احراز شایستگی و اهمیت انواع هوش در موفقیت یک بازاریابی ورزشی، شناخت این موضوع در بازار فوتبال ایران باتوجه به شرایط ویژة آن بسیار ضروری است.
در نظریة مفهومسازی بنیادی، جمعآوری و تحلیل دادهها بهطور آگاهانه همزمان انجام میشوند و گردآوری دادههای اولیه با هدف شکلگیری روند جمعآوری مداوم دادهها انجام میشود تا برای پژوهشگر فرصتهایی Exploratory Research Fundamental Research Andrew, Pedersen & Macovi Qualitative Systematic Concepts Categories Propositions Open Coding Axisal Coding 1.
نتایج در این پژوهش، درمجموع، با 17 نفر از خبرگان درزمینة بازاریابی ورزشی با تخصص و تجربة کار در بازاریابی فوتبال مصاحبه شد که مشخصات آنها به شرح جدول شمارة دو است: جدول 2- مشخصات نمونة پژوهش (رجوع شود به تصویر صفحه) پس از کدگذاری مرحلهبهمرحله، مفاهیم بهدستآمده از تعداد 64 کد اولیه بهدست آمد که در 12 گروه کد محوری شامل هوش هیجانی، هوش اخلاقی، هوش ارتباطی، هوش تجاری، هوش رقابتی، هوش مالی، هوش استراتژیک، هوش سازمانی، هوش اجرایی، هوش اجتماعی، هوش سیاسی و هوش فرهنگی قرار گرفتند.