چکیده:
در عالم هستی عشق به قدرت، رقابت و تنفر وجود دارد و از مشاهده رنج دیگران لذت زیادی به نااهلان دست میدهد. زمانیکه پیامبران الهی درصدد اصلاح مردم و ایجاد صلح و آشتی و هدایت آنها گام برمیداشتند، همواره مورد تنفر عده زیادی از مردمان آن زمان بودند. زیرا برخلاف امیال ظاهری و معمول آن جامعه ندای الهی سرمیدادند. در این خصوص، یکی از مسائلی که همواره مورد مناقشه میان ملت و دولت بوده است و بر سلامت اخلاقی، روانی، جسمانی، اجتماعی و فردی شهروندان تاثیر داشته است، جرایم دولتی میباشد. این رفتارها را هیچ مرجع، نهاد و یا قانونی در حوزه منطقه ممنوعه رفتاری قرار نداده و مسئولیتی برای دولتها علیالخصوص از نوع کیفری آن قائل نشده است. مقاله حاضر در پی آن است ضرورت جرمانگاری جرایم دولتی را از منظر مبانی اخلاقی – روانشناختی تحلیل و اثبات نماید.
خلاصه ماشینی:
پس اگر حقوق فقط به زندگی و تأمین آزادی فرد توجه داشته باشد و نیازمندیهـای زندگی مشترک او را با دیگران فراموش کند، چگون میتوان ادعا کرد که به هـدف نهـایی خـود رسیده است ؟ ٢- واکاوی مبانی اخلاقی - روان شناختی زمانیکه افراد بشر اندک بودند و سازمان های اجتماعی هنوز شکل نیافتـه بـود، گرسـنگی و خطر حیوانات وحشی وجود داشت ، ولی وقتی مردم به حزم و دوراندیشی عادت کردند خوشـبختی آنها در این بود که گرسنگی و ترس از حیوانات وحشی وجود نداشته باشد.
اگر چنین باشد انسان در سال های خطرناک آتیه هرگز تسلیم یأس نشده و امید به زندگی بهتری را در آینده بیش از گذشته در خود زنده نگه خواهد داشـت و ایـن امـر غیـرممکن نیست بلکه به شرطی که مردم آن را انتخاب کنند، انجام پذیر است .
این امیال کـه همانـا دسـته دوم و تأثیرگذار در مسائل سیاسی و حکومتی هستند و ذیل عنوان مبـانی روانشـناختی مـا از آن بحث میکنیم و به طرز شگفت آوری در سلامت اخلاقی و روانی انسان ها مؤثر اسـت ، بـه شـرح ذیل میباشد: ٢-١) حس مال اندوزی حس مال اندوزی عبارت است از «آرزوی تملک و گردآوری اموال هر قدر که ممکن باشد و آن انگیزه ای است که گمان میکنم در اثر بیم توأم با حس احتیاج به وجود میآید.