چکیده:
مقدمه: شناسایی مولفههای مربوط به آمیخته بازاریابی در بخش خدمات درمانی از موضوعات مهمی است که سازمانهای ارائه دهنده خدمات درمانی در عصر حاضر به منظور بقا و داشتن سهم بیشتر بازار، مشتری و درآمد و افزایش کارایی و اثربخشی خدمات خود به آن نیازمندند. هدف از این مقاله ارائه الگوی بهینه بازاریابی آمیخته در بیمارستانهای منتخب دانشگاه علوم پزشکی ایران بر اساس مدل بومز و بیتنر است.
روش کار: این پژوهش از نوع کاربردی و تحلیلی است. در این پژوهش از الگوی آمیخته بازاریابی خدمات بومز و بیتنراستفاده شده است. با استفاده از مطالعات کتابخانهای، متغیرهای مربوط به هر بعد جمعآوری و پرسشنامه مربوط به هر بعد به صورت مجزا تنظیم و پس از تایید روایی و پایایی، توسط پاسخگویان تکمیل گردید. از طریق نرمافزارهای SPSS نسخه 22 و با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی متغیرهای مربوط به هر بعد، جداگانه شناسایی و متغیرهای نامربوط حذف شدند. سپس از طریق نرم افزار Lisrel و تحلیل عاملی تاییدی، متغیرهایی که بیشترین تاثیر مربوط به هر بعد را داشتند شناسایی شد.
یافتهها: یافتهها حاکی از آن بود که شاخصهای برازش نرمافزار لیزرل، مدل آمیخته بازاریابی خدمات درمانی را با هفت بعد تایید کرد و سپس ابعادی که بیشترین تاثیر را داشتند شامل مکان و قیمت شناسایی شد. علاوه بر آن، سایر ابعاد پژوهش به ترتیب میزان تاثیر که شامل نوع خدمت، ترویج، شواهد فیزیکی، کارکنان و فرآیند بودند، شناسایی شدند.
نتیجه گیری: مراکز ارائهدهنده خدمات درمانی میتوانند الگوی کاربردی آمیخته بازاریابی خدمات درمانی را با هفت بعد و متغیرهای مربوط به آنها را در مدیریت بازاریابی خود استفاده نمایند. بیشترین ابعاد موثر بر بازاریابی خدمات درمانی بعد«مکان» و بعد «قیمت» است.