چکیده:
این مقاله به بررسی تطبیقی بین دو فرقه وهابیت و حنفی» در موضوع مسجد قرار
دادن قبور اولیا میپردازد. در ابتدا به مصداقشناسی این موضوع از نگاه این دو گروه
اشاره میکنیم و در ادامه به بررسی چهار مورد از مصادیق» میپردازیم. ساخت
مسجد بر قبور یا در جوار آن» ساخت گنبد و ساختمان بر قبور» نماز خواندن نزد قبور
و قرائت قرآن نزد قبور» از جملهی این موارد میباشد که به آنها بهصورت تطبیقی
پرداخته و روشن میشود که علمای حنفی» گرچه دیدگاه واحدی نسبت به مصادیق
بیان شده ندارندء اما رویکرد معتدلتری نسبت به وهابیت دارند.
خلاصه ماشینی:
ساخت مسجد بر قبور یا در جوار آن، ساخت گنبد و ساختمان بر قبور، نماز خواندن نزد قبور و قرائت قرآن نزد قبور، از جملهی این موارد میباشد که به آنها بهصورت تطبیقی پرداخته و روشن میشود که علمای حنفی، گرچه دیدگاه واحدی نسبت به مصادیق بیان شده ندارند، اما رویکرد معتدلتری نسبت به وهابیت دارند.
این تحقیق سعی دارد تا دیدگاه وهابیت و نظریهپرداز آنها یعنی ابنتیمیه، و مذهب حنفی (از بزرگترین مذاهب اهل سنت) را در مصداقشناسی مسجد قرار دادن قبور اولیا بهصورت تطبیقی بررسی کند و در ادامه با تفصیل بیشتر، به چهار مورد مصداقی بپردازد، تا موارد اتفاقی و اختلافی فریقین بیشتر روشن گردد.
نماز خواندن در کنار قبر،<FootNote No="253" Text=" ابنتیمیه، احمد بن عبدالحلیم، الفتاوی الکبری، ج3، ص43-44؛ ابنعبدالوهاب، محمد، مفید المستفید فی کفر تارک التوحید، ص292؛ فوزان، صالح بن فوزان، اعانة المستفید بشرح کتاب التوحید، ج2، ص295.
اول: ساخت مسجد بر قبور و در جوار قبور الف: دیدگاه وهابیت ابنتیمیه که وهابیت وامدار افکار وی میباشد، با استفاده از حدیث مذکور (لعن الله الیهود) برای اینکه دیگر فرق اسلامی را با تفکرات خود همراه کند میگوید: بسیاری از علمای مذاهب، از اصحاب مالک و شافعی و احمد و همچنین از فقهای کوفه، بر نهی از بنای مساجد بر قبور تصریح کردهاند و بسیاری از آنها به تحریم فتوا دادهاند.
"/> دیدگاه دوم: حرمت ساخت مسجد در جوار قبور اولیا شبیر احمد عثمانی، حرمت آن را بهخاطر سوءاستفاده نکردن عوام میداند و میگوید: منع از آن در صورتی است که، خشوع نسبت به قبر پیدا کند؛ کمااینکه کسانی که مورد لعن بودند اینچنین بودند؛ اما زمانی که ایمن از آن باشد، پس امتناعی در آن نیست.