چکیده:
پیشگیری از سوءمصرف مواد نیازمند مشارکت جدی مردم و بخش های دولتی و غیردولتی است. اعتیاد زمینه ساز بسیاری از مشکلات و مسائل اجتماعی است. با توجه به تبدیل شدن موادمخدر و اعتیاد به ابزار جنگ نرم و تهدید علیه امنیت ملی از یک سو و منابع قابل توجه کشور خصوصا در حوزه های فرهنگی از سوی دیگر، در صورت پذیرفتن رویکرد اجتماعی به پیشگیری از اعتیاد چاره ای جز حمایت از مراکز و سازمان های مردم نهاد نیست. لذا هدف از این پژوهش بررسی رویکردی اجتماعی به پیشگیری از اعتیاد با تاکید بر نقش تسهیلگری مرکز سلامت روان محلی اندیشه مهر شهر محمودآباد از توابع شهرستان شاهین دژ بود. در این تحقیق از روش اسنادی – کتابخانه ای استفاده شده است. همچنین به برخی از الگوها و روش های مداخله ای در حوزه پیشگیری از اعتیاد که توسط مرکز صورت گرفته پرداخته شد. مردم از روش های مختلف همانند بالا بردن میزان حساسیت خود نسبت به موادمخدر و مضرات آن، بالا بردن سطح اطلاعات و آگاهی در خصوص انواع مواد و خطرات مصرف و تشکیل گروه های خودجوش مبارزه با مواد اعتیادآور می توانند با تاکید بر نقش مثبت اجتماع یا محله خود در زمینه مبارزه با مواد مخدر به پیشگیری از اعتیاد کمک کنند. میزان موفقیت نهادهای پیشگیری از اعتیاد منوط به این است که تا چه اندازه این نهادها زمینه ها و بسترهای لازم برای حضور و مشارکت مردم و سازمان های غیردولتی را فراهم و آموزش های لازم را در خصوص چگونگی مشارکت در اجرای طرح ها و برنامه های پیشگیری ارائه می کنند. به نظر می رسد که استفاده از رویکرد اجتماعی در مبارزه با موادمخدر می تواند گامی موثر در پیشگیری از اعتیاد باشد.
خلاصه ماشینی:
رویکرد اجتماع محور در پیشگیری از اعتیاد نوجوانان و جوانان : نقش تسهیلگری مرکز سلامت روان محلی حجت وطن دوست ١، محمدعلی آرمند 2 چکیده پیشگیری از سوءمصرف مواد نیازمند مشارکت جدی مردم و بخش های دولتی و غیردولتی است .
McClellan, McKay, Forman, Economic and Social Affairs Cacca-iola & Kemp 2.
برخی چالش های برنامه های متمرکز بر محله در پیشـگیری از اعتیاد ناشـی از سیاست های کلان اســت که بعضــی از آن ها عبارتند از: دشــواری گردهم آمدن مردم در قالب تجمعات محلـه ای چـه بـه دلایل امنیتی و چه به دلایل فیزیکی (مثلا نبودن ســـالن اجتماعات محلی)، تعیین دســتور کار از ســطوح دولتی یا ســازمان های غیردولتی مســتمری بگیر از دولت برای ســطوح محله ای، تعیین محله ای، تعیین دســتور کار از ســازمان های بین المللی بدون توجه به انتخـاب مردم محلی، دشـــواریهـای اداری حمـایـت از رفتار مشـــارکت جویانه محلی نظیر کمک های مالی یا تشـــکیلاتی برای ثبت آن ها، بیتوجهی به تفکیک ســـاختارهای دولتی و ٨٣ غیردولتی محلی (نظیر شـــورایـاری و ســـازمـان هـای اجتماع محور) از نظر قواعد و اهداف ، تســـهیـل شـــکـل گیری ســـاختـارهـای محلی خـدمـاتی به جای ایجاد ســـاختارهای محلی مشارکت جویانه (و نه در کنار آن ها) (احترامی و وطن پرست ، ١٣٩٣) سازمان های اجتماع محور ســازمان بهداشــت جهانی در ســال ١٩٧٨ در آلماتا با تاکید بر نقش مشــارکت مردم بر گسـترش سـلامتی و در سـال ١٩٨٤ در اتاوای کانادا با تدوین منشور اتاوا و پذیرش آن از طرف وزرای عضــو، ارتقای ســلامت را به عنوان دیدگاه تازه ای در بهداشــت جهانی در برابر دیدگاه ســـیاســـت گذاران و برنامه ریزان ســـلامت در کشـــورهای جهان قرار داد (گوارسـچی و جوچلویچ ١، ٢٠٠٤).