چکیده:
هدف از انجام پژوهش حاضر شناسایی رابطه، رسمالخط متون کتاب درسی فارسی با مهارت روخوانی دانشآموزان دورهی اول ابتدایی بود. جامعهی مورد مطالعه دانشآموزان دورهی اول ابتدایی دبستانهای مناطق نوزدهگانهی شهر تهران در سال تحصیلی 95-94 بودند. در این پژوهش چهار مدرسه (دو مدرسه دخترانه و دو مدرسه پسرانه) از منطقهی 9 تهران بهطور تصادفی انتخاب شد. در هر مدرسه از سه کلاس اول، دوم و سوم آزمون روخوانی به عمل آمد. درمجموع 12 کلاس از چهار مدرسه در این پژوهش شرکت کردند که مجموع دانشآموزان 399 نفر شد. ابزار پژوهش آزمون استاندارد خواندن (Koromi Nouri, 2009) بود. هنگام سنجش خواندن، آزمونگر متن خواندنی را به آزمودنی میداد و با کرنومتر زمان اندازهگیری میشد و تعداد خطای خواندن محاسبه و ثبت میشد. نوع خطا با توجه به آزمون تشخیصیShirazi et al., 2005) ) تعیین گردید. تحلیل دادهها حاکی از آن است که تفاوت مهارت روخوانی دانشآموزان دورهی اول ابتدایی در خط نسخ و تحریری معنیدار است (sig<0,05) و در خط نسخ بهتر از خط تحریری است. همچنین نتایج نشان میدهد مهارت روخوانی دانشآموزان در خط نسخ از پایهی اول تا سوم وضعیت پایداری دارد؛ بنابراین خط نسخ خط بینشان و مناسب آموزش است. مقایسهی نتایج حاصله نیز، نشان داد سرعت و دقت دانشآموزان در خواندن خط نسخ همواره بهتر بوده است؛ لذا نتیجه میگیریم خط مناسب خواندن در کتاب درسی دورهی اول ابتدایی، خط نسخ است.
خلاصه ماشینی:
به اين ترتيب دفتر برنامه ريزي و تأليف کتاب هاي درسي سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي وزارت آموزش و پرورش که در بازنگري اساسي کتاب هاي دوره ي ابتدايي به نتايج تعيين کننده اي دست يافته بود، برنامه ريزي و تأليف جديد کتاب ها از جمله «زبان آموزي پايه ي اول » را بر اساس آن نتايج آغاز کرد و با تشکيل همايش يک روزه اي در تاريخ ٧٨/١٢/٢٢ علل بدخطي دانش آموزان را ريشه يابي و رويکردهاي مناسب را جهت زيبانويسي و خوش خطي آنان بررسي کرد تا در تأليف کتاب فارسي پايه ي اول و پايه هاي بعدي شيوه ي آموزشي موفق و مؤثري را به کار گيرد.
هدف از انجام پژوهش حاضر شناسايي رابطه ي رسم الخط متن هاي کتاب درسي فارسي با مهارت خواندن دانش آموزان دوره اول ابتدايي بود و به پرسش هاي زير پاسخ داده شد: ١.
٥. ارائه و واکاوي داده ها در اين پژوهش به منظور شناسايي رابطه ي رسم الخط کتاب درسي با مهارت روخواني دانش آموزان دوره ي اول ابتدايي از آزمون هاي اندازه گيري مهارت روخواني با دو خط نسخ و تحريري استفاده شد.
نتيجه گيري و پيشنهادهاي آموزشي و پژوهشي يافته هاي پژوهش حاضر حاکي از آن است که سرعت و دقت خواندن دانش آموزان دوره اول ابتدايي در خط نسخ بهتر از خط تحريري است .
آزمون آماري نيز نشان داد رابطه ي درصد غلط به زمان با نوع خط معنيدار است (٠٠٥ به بيان ديگر مهارت روخواني دانش آموزان اول ابتدايي در خط نسخ بهتر از خط تحريري است .