چکیده:
در این مقاله، در ارتباط با برخی موانع و چالشهای اجرایی شدن قانون اجرای اصل 44 قانون اساسی در شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران به تحلیل رئوس این ابهامات، تشتتها و چالشها پرداخته میشود. در بررسی تحلیلی این موضوع، چند مقوله بیش از سایرین به ذهن متبادر میگردد که از این قرار است: ابهام در مبانی و اصول و قواعد، چالش در خدمت عمومی، تضاد واگذاریها با نوع دولت مفروض قانون اساسی، سردرگمی در نهاد مالکیت شرکتهای واگذار شده، ابهام در خصوص کارمندان شاغل درشرکتهای واگذار شده، چالش در وضعیت بازنشستگی و ابهام در میزان امتیازات و قواعد حاکمیتی شرکتها.هر کدام از این موضوعات را جداگانه به بحث تحلیلی گذاشته و در حد گنجایش تحقیق به ذکر نمونهها، آثار و عواقب و نحوه عملکرد نهادهای مربوطه در راستای حل و رفع آنها به استناد مستندات و مصوبات پرداخته میشود.
In this article, regarding some of the obstacles and challenges of implementing the law, the implementation of Article 44 of the Constitution in the National Iranian Oil Refining and Distribution Company addresses the analysis of the outlines of these ambiguities, challenges and challenges. In analyzing this issue, there are several categories more than others: ambiguity in the basics and principles, the challenge in the public service, the conflict of assignments with the type of constitutional government, the confusion in the institution The ownership of the ventures, the ambiguity about the employees employed in the corporations, the challenge of retirement, and the ambiguity in the rates of corporate governance and privileges. Each of these issues is individually dealt with analytically and within the scope of the research, including the sample The effects, consequences, and the manner of operation of the relevant institutions in order to resolve and resolve them based on the documents and approvals It will be.
خلاصه ماشینی:
- عدم امکان تصویب انتشار اوراق مشارکت جهت تأمین منابع مالی طرح های بنـزین - سازی و توسعه شرکت های پالایش نفت نهایتا به استناد گزارش شماره ٦١/٨٠٧٨٠ مورخ ١٣٩٠/٤/٢٢ معاون امور بانکی، بیمـه و نظارت بر اجرای سیاست های کلی اصل ٤٤ قـانون اساسـی وزارت امـور اقتصـادی و دارائی به وزیر امور اقتصادی و دارائی، طی جلسه مشترک مورخ ١٣٩٠/٤/١٥ با مدیران شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران درباره رفع اختلاف نظرها پیرامون جزء (ح ) بند (٨) قانون بودجه سال ١٣٨٩ کـل کشـور و و جـزء (پ ) بنـد (٤٠) مـاده واحده قانون بودجه سـال ١٣٩٠ کـل کشـور مقـرر گردیـد بـرای شـرکت هـای فرعـی زیرمجموعه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده هـای نفتـی ایـران نیـز هماننـد سـایر شرکت های دولتی در فهرست مصوب هیأت واگذاری عمل شود، به گونه ای که پـیش - نویس صورتجلسات مجامع عمومی در قالب صورتجلسه نمونه تهیه و به همراه مدارک لازم به وزارت امور اقتصادی و دارایی ارائه شود تا اقدامات لازم صورت پذیرد.
در این راسـتا، تصـویب نامـه شـماره ٢٠٦١٦٥ مـورخ ١٣٩٢/١٢/٧ هیأت واگذاری مبنی بر پیشنهاد اصلاح آیین نامه اجرایی سهام ترجیحی بـه شورای عالی سیاست های کلی اصل ٤٤ قانون اساسی اصل ٤٤ قانون اساسـی مصـوب گردید و متعاقبا شورای مذکور طی بنـد (٣) تصـویب نامـه شـماره ٦٣/١٩٤٧٣٧ مـورخ ١٣٩٣/١١/٢٥، بند ذیل را به عنوان ماده (٦) مکرر به آیین نامه مزبور اضافه نمود: «ماده (٦) مکرر: واگذاری سهام ترجیحی به کلیه کارکنان شاغل و بازنشسته که در زمان فروش سهام بنگاه مشمول واگذاری واجد شرایط دریافت سهام بوده اند ولی از مزایـای آن در مقطع مذکور برخوردار نشده اند، از محل مانده سهام ترجیحی جذب نشده بنگـاه مورد واگذاری با رعایت سقف حداکثر (٥) درصد و با رعایت سایر مفاد این آیین نامـه مجاز است .