چکیده:
اصولا هر رشته مطالعاتی به گونه ای انتخاب شده و برگزیده میشود که از یک سو بیانگر محتوای آن رشته باشد و از سوی دیگر، بتواند حدود و قلمرو آن را تبیین نماید مانند جامعه شناسی، کیفرشناسی، جرمشناسی و غیره. حال آنکه سیاست جنایی رشتهای است که هم از گسترده فراتر از عنوان خود برخوردار است و شامل موضوعات متعدد و گوناگون میباشد و هم آنکه از نگاه عرصه های متنوع علمی و نیز نظام های مختلف حقوقی بویژه دینی و اسلامی، قابلیت طرح ارزیابی دارد.
درباره مفهوم سیاست جنایی از گذشته تاکنون، نقطه نظرات اندیشمندان بسیاری در جوامع غربی و شرقی و نیز در ایران قبل و پس از انقلاب اسلامی بیان شده است که در مواردی از آنها، نیازمند تامل و دقت است. پرداختن به نگاه غیردینی و دینی به سیاست جنایی و ترسیم جایگه آن در این دو قلمر، موضوعی است که در کتاب مورد ارزیابی، بدان توجه شده است و نگارنده تلاش نموده اند تا جایگاه را تبیین نمایند و از نقش آن در مباحث دینی و به تبع آن، در نظام حقوقی کنونی جمهوری اسلامی ایران سخن بگویند.
Basically, each discipline is selected and chosen to indicate the content of the field on the one hand, and on the other hand, it can explain its scope, such as sociology, rhetoric, criminology, and so on. While a criminal policy is a discipline that extends far beyond its title and includes many different subjects, it is also capable of evaluating from a diverse range of scientific disciplines, as well as various legal systems, especially religious and Islamic.
About the concept of criminal policy from the past, the views of many writers in Western and Eastern societies, as well as in Iran before and after the Islamic Revolution, have been expressed, which in some cases require careful consideration. Addressing the secular and religious viewpoint of the criminal policy and plotting its place in these two groups: the first group is a subject that has been considered in the book of evaluation, and the author has attempted to explain the position and its role in religious matters and consequently it is in the current legal system of the Islamic Republic of Iran.
خلاصه ماشینی:
٤-پرداختن به مباحثی سیاست جنایی از منظر اسلام و دیدگاه قران کریم ، نقطـه نظـرات علما و فقهای اسلامی به نحو اعم و فقهای ایران به گونه اخص ؛ ٥-آشنایی بیشتر خوانندگان اثر، به ویژه دانشجویان عرصه حقوق کیفری و جرم شناسی با جایگاه مقوله های مطرح شده در سیاسـت جنـایی از نگـاه ادلـه اربعـه اسـلام و نیـز معیارهای اخلاقی و موازین قانونی مورد پذیرش نظام جمهوری اسلامی ایران ؛ ٦-نقد این اندیشه خانم دلماس مارتی کـه سیاسـت جنـایی اسـلام را متـاثر از دیـدگاه تمامت گراو نزدیک به نمونه استبدادی می داند(مذکور در صفحه ١٧٥) و ارایـه دلایلـی به رد این تفکر، از جمله نکات حایز اهمیت در این اثر است که در صـفحات ١٧٦ بـه بعد در فصل اول باب سوم تحت عنوان (روابط پاسخ به پدیده مجرمانه با مراجع دولتی) به نقد گذارده شده است .