چکیده:
هدف از این پژوهش شناسایی رابطه بین استقلال شغلی کارکنان با عملکرد فردی و سازمانی با توجه به نقش میانجی یادگیری فردی و سازمانی است. روش تحقیق توصیفی- همبستگی و از نوع مدل یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان سازمان امور اقتصادی و دارایی استان همدان و اداره کل امور مالیاتی استان همدان به تعداد 605 نفر بوده و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران به تعداد 235 آزمودنی تعیین گردید. برای گردآوری داده ها از پنج پرسش نامه استقلال شغلی، یادگیری فردی، یادگیری سازمانی، عملکرد فردی و عملکرد سازمانی استفاده شد. برای تعیین روایی پرسش نامه ها از تحلیل عاملی تاییدی و جهت سنجش میزان پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد، که به ترتیب 89/0، 92/0، 93/0، 87/0 و 91/0 برآورد گردید. داده ها پس از جمع-آوری با استفاده از نرم افزارهای آماری SPSS و LISREL تحلیل شدند. نتایج نشان دادند که: اثر مستقیم استقلال شغلی بر یادگیری فردی، یادگیری سازمانی، عملکرد فردی و عملکرد سازمانی مثبت و معنادار می باشد. به علاوه، اثر غیرمستقیم استقلال شغلی بر عملکرد فردی و سازمانی با میانجی گری یادگیری فردی مثبت و معنادار است. افزون بر این، اثر غیرمستقیم استقلال شغلی بر عملکرد فردی و سازمانی با میانجی گری یادگیری سازمانی مثبت و معنادار می باشد. بر اساس یافته های تحقیق، مدیران سازمان ها می توانند در فرایند حمایت از استقلال شغلی کارکنان بر مکانیسم های یادگیری فردی و سازمانی تمرکز نمایند و از این طریق عملکردهای فردی و سازمانی را ارتقاء دهند.
خلاصه ماشینی:
ساراگي (٢٠١١) در پژوهش خود 1 1-Job Self-determination دريافت که بين استقلال شغلي کارکنان با رضايت شغلي، خود کارآمدي و عملکرد شغلي رابطه مثبتي وجود دارد، اما با استرس شغلي رابطه منفي برقرار است (٢٠١١ ,Saragih).
بنابراين از آن جايي که حمايت از استقلال شغلي کارکنان ميتواند داراي پيامدهاي بسيار چشمگيري در حوزه هاي سازماني، مديريتي و منابع انساني باشد، و مديران و رهبران سازمان ها ميتوانند از طريق آن منافع اجتماعي، فکري، کيفي و انگيزشي را بهبود دهند؛ و با توجه به اين که احتمالاً پژوهشي در کشور رابطه متغيرهاي استقلال شغلي کارکنان را با يادگيريهاي فردي و سازماني، و عملکردهاي فردي و سازماني مورد بررسي قرار نداده است ، لذا ضرورت و اهميت انجام اين پژوهش بيش از پيش احساس گرديد.
بر اين اساس فرضيه هاي پژوهش عبارت است از: ١) استقلال شغلي کارکنان بر يادگيري فردي و سازماني اثر مستقيم دارد.
/ نمودار ١: الگوي آزمون شده پژوهش منبع : (محاسبات نگارندگان ) فرضيه اول : استقلال شغلي کارکنان بر يادگيري فردي و سازماني اثر مستقيم دارد.
بر پايه داده هاي نمودار ١، اثر مستقيم متغير استقلال شغلي کارکنان بر عملکرد فردي ٠/٢٨، و بر عملکرد سازماني ٠/٦٢ است که در سطح ٠٠١>p مثبت و معنادار ميباشد.
نتايج بررسي فرضيه هاي اول و دوم پژوهش نشان داد که اثر مستقيم استقلال شغلي کارکنان بر يادگيري فردي، يادگيري سازماني، عملکرد فردي و عملکرد سازماني مثبت و معنادار است .
افزون بر اين ، نتايج بررسي فرضيه هاي هفتم و هشتم نشان داد که استقلال شغلي کارکنان با ميانجيگري يادگيري سازماني بر عملکرد فردي و عملکرد سازماني اثر غيرمستقيم دارد.