چکیده:
این پژوهش در صدد تبیین جایگاه حجاب در کتب اربعه، صحاح سته و قرآن بوده و با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی در پی پاسخ به این سؤال میباشد کهحجاب چگونه در کتب صحاح سته، کتب اربعه و قرآن تبیین شده است؟ قرآن کتاب هدایت و راهنمای بشر است که برنامه سعادت انسان در آن ارائه شده است. با رجوع به آیات آن و فهم مطالب و عمل به دستوراتش میتوان راه کمال را پیمود و به فلاح و رستگاری رسید. یکی از بحثهایی که در آیات هدایتگر قرآن بیان شده، رعایت حیا و حجاب است و توجه به آثار و رهاوردهای آن در زندگی فردی و اجتماعی انسان است. با توجه به موضوع این نتیجه حاصل شد که در قرآن آیاتی به حجاب اختصاص داده شده است و تفاسیر درباره آن آیات شریفه متفاوت است. حجاب یکی از مصادیق عام عفاف میباشد، و یکی از عوامل مؤثر در رشد و تعالی جوامع بشری و عاملی برای حفظ گوهر وجودی زن در جامعه است. همچنین حجاب و عفاف به یک معنا بوده و معنای عفاف والاتر از حجاب قرار دارد.
خلاصه ماشینی:
٣٣٢ /فصلنامه مطالعات قرآني، سال نهم ، شماره ٣٥، پاييز ١٣٩٧ مقدمه يکي از دستورهاي عمومي، حکم پوشش براي مردان و زنان است ، ولـي آنچـه کـه در زمان هاي اخير حساسيت ها را برانگيختـه و مسـأله سـاز شـده ، خصـوص حجـاب زنـان و مـحدوده آن اسـت .
٣٣٦ /فصلنامه مطالعات قرآني، سال نهم ، شماره ٣٥، پاييز ١٣٩٧ تفسير کشاف در جاهليت زنان حجاب نداشتند و بـراي آنکـه زنـان از آزار و اذيـت شـبانه در امـان باشند براي زنان آزاد و مسلمان پوششي قرار داده شد تا از کنيزکان و غير مسلمانان بـاز شناخته شوند و با وجود اين پوشش و حجاب ديگر کسي متعرض آنان نشـود و بهانـه اي براي اين کار نداشته باشد.
ديگر اينکه هدف اين اسـت کـه زنـان مسـلمان در پوشـيدن حجاب سهل انگار و بي اعتنا نباشند مثل بعضي از زنان بي بند و بار که در عين داشـتن حجاب آنچنان بي پروا و لاابالي هستند که غالبا قسمت هـائي از بـدن هـاي آنـان نمايـان بررسي حجاب در قرآن و کتب اربعه و صحاح سته /٣٣٧ است و همين معني توجه افراد هـرزه را بـه آن هـا جلـب مـي کنـد.
٣٤٠ /فصلنامه مطالعات قرآني، سال نهم ، شماره ٣٥، پاييز ١٣٩٧ تفسير کشاف چراکه محارم به مو، سينه ، و بسياري ديگر از اعضـاي بـدن بـانوان نگـاه مـيکننـد و اشکالي در آن نيست و همچنين اين امر شامل کنيزکان نيز ميشود اما به زنان بيگانـه و نامحرم فقط ميتوان به چهره و کف دستان و پاهاي آنان نگاه کرد.