چکیده:
در میان ورزشها فوتبال پرطرفدارترین، پربینندهترین و هیجانانگیزترین رشته ورزشی در جهان محسوب میشود و کشور ما هم از این قاعده مستثنا نیست؛ ازاینرو هدف از تحقیق حاضر شناسایی فرصتهای اقتصادی ورزشهای ساحلی مطالعه موردی باشگاههای فوتبال ساحلی مازندران می باشد. پژوهش حاضر، به روش توصیفی- تحلیلی است که ازنظر هدف جزء تحقیقات کاربردی است. جامعه آماری در این تحقیق شامل نخبگان دانشگاهی، مدیران، مربیان، داوران و ورزشکاران، مدیران و کارشناسان اقتصادی استان مازندران بود که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و در دسترس نمونه پژوهش انتخاب شد. در مرحله اول تحقیق با استفاده از انجام مصاحبه با 25 نفر از جامعه آماری، فرصتهای اقتصادی شناسایی شد. در مرحله دوم و سوم، فرصتهای شناساییشده توسط گروه دلفی (25 نفر) بررسی شد؛ در این دو مرحله عواملی که حداقل 60 درصد دارای پاسخ مثبت بودند برای مرحله بعد باقی -ماندند. در مرحله نهایی رتبه بندی فرصتهای شناسایی شده در سه مرحله قبل با استفاده از پرسشنامه پنج گزینه ای لیکرت انجام شد. برای رتبه بندی فرصتها از آزمون فریدمن در قالب نرم افزار SPSS استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که ساحلی بودن استان و به تبع آن وجود زمین فوتبال ساحلی با میانگین رتبهای 58/25، موثرترین و همجواری با پایتخت با میانگین رتبهای 86/14، کم اثرترین فرصت اقتصادی باشگاههای فوتبال ساحلی مازندران میباشد؛ بنابراین به مدیران ورزشی کشور و استان مازندران پیشنهاد میگردد با توجه به اولویتهای ارائهشده در این تحقیق و تحقیقات مشابه اقدام به برنامهریزیهای استراتژیک نمایند تا درنهایت موجبات رشد و پیشرفت اقتصادی باشگاههای فوتبال ساحلی را شاهد باشیم.
خلاصه ماشینی:
com ارسال: آبان ماه 97 پذیرش: آذر ماه 97 چکیده در میان ورزشها فوتبال پرطرفدارترین، پربینندهترین و هیجانانگیزترین رشته ورزشی در جهان محسوب میشود و کشور ما هم از این قاعده مستثنا نیست؛ ازاینرو هدف از تحقیق حاضر شناسایی فرصتهای اقتصادی ورزشهای ساحلی مطالعه موردی باشگاههای فوتبال ساحلی مازندران می باشد.
نتایج پژوهش نشان داد که ساحلی بودن استان و به تبع آن وجود زمین فوتبال ساحلی با میانگین رتبهای 58/25، مؤثرترین و همجواری با پایتخت با میانگین رتبهای 86/14، کم اثرترین فرصت اقتصادی باشگاههای فوتبال ساحلی مازندران میباشد؛ بنابراین به مدیران ورزشی کشور و استان مازندران پیشنهاد میگردد با توجه به اولویتهای ارائهشده در این تحقیق و تحقیقات مشابه اقدام به برنامهریزیهای استراتژیک نمایند تا درنهایت موجبات رشد و پیشرفت اقتصادی باشگاههای فوتبال ساحلی را شاهد باشیم.
غفوری و همکاران (1392) در پژوهشی که به بررسی عوامل مؤثر در توسعه گردشگری ورزش های آبی در شهرهای ساحلی مازندران پرداخته بودند عنوان کردند که ساحل دریای خزر 740 کیلومتر می باشد؛ که حدود 338 کیلومتر سهم استان مازندران میباشد که این عامل خود می تواند سهم بسزایی در توسعه رشته فوتبال ساحلی داشته باشد و یکی از فرصت های اقتصادی باشگاها های فوتبال ساحلی برای استان مازندران است]15[.
توریستی بودن سواحل استان مازندران یکی دیگر از فرصتهای اقتصادی باشگاههای فوتبال ساحلی میباشد.
(2013), Assessing the Economic Impact of Sport Tourists' Expenditures Related to a University's Baseball Season Attendance, Journal of Issues in Intercollegiate Athletics, 6, 96-113.
Journal of Sport Tourism, 10(2), pp 143-145.