چکیده:
هدف: هدف اصلی این تحقیق بررسی محتوا کتاب ریاضی (1) پایه دهم دوره دوم متوسطه بر اساس الگوی خلاقیت گیلفورد است روش تحقیق در این پژوهش از نوع تحلیل محتوا و کاربردی است. روش: جامعه آماری این پژوهش شامل محتوای کتاب درسی ریاضی (1) پایه دهم دوره دوم متوسطه در سال تحصیلی 95-1396 است. حجم نمونه برابر با حجم جامعه آماری انتخاب شده است. ابزار این تحقیق فرم تحلیل محتوای محقق ساخته با توجه به الگوی عوامل خلاقیت گیلفورد است. برای تحلیل محتوای کتاب درسی ریاضی (1) پایه دهم دوره دوم متوسطه از یک طرح کد گذاری استفاده شده است. این کار در سه مرحله انجام شده است. در مرحله اول محتوای کتاب به سه قسمت(کار در کلاس، فعالیت ها و تمرینات) تقسیم شده؛ در مرحله دوم کلیه واحدها در تمامی قسمت ها با طبقه مورد نظر، از نظر شاخص های خلاقیت گیلفورد مطابقت داده شده و در جداول مربوطه ثبت شده؛ و در مرحله سوم واحدهایی که در سطح بالای عوامل خلاقیت گیلفورد قرار داشتند شناسایی و شمارش شده اند.یافتهها: یافتهها نشان دادند که کتاب درسی ریاضی (1) پایه دهم دوره دوم متوسطه تاکید زیاد به سطح حافظه شناختی و تفکر همگرا دارد و به تفکر واگرا و تفکر ارزشیاب در حد ضعیفی توجه نموده است. نتیجه گیری: درمحتوای کتاب درسی ریاضی (1) پایه دهم دوره دوم متوسطه بین سطوح گوناگون خلاقیت گیلفورد تعادل مناسبی وجود ندارد و بایستی در این زمینه تمهیداتی اندیشیده شود.
خلاصه ماشینی:
یافتهها: یافتهها نشان دادند که کتاب درسی ریاضی (1) پایه دهم دوره دوم متوسطه، تأکید زیاد به سطح حافظه شناختی و تفکر همگرا دارد و به تفکر واگرا و تفکر ارزشیاب در حد ضعیفی توجه نموده است.
منظور از فرآورده، شکلی است که محتوا پس از پردازش به خود می گیرد و شامل واحدها، طبقات، روابط، نظامها، تغییرات و تلویحات است(کامکاری و افروز، 139 > امروزه مهمترین رسالت آموزشی در کشور ما جهت دهی به فعالیتهای دانش آموزان است که تحقق این هدف از طریق محتوای کتب درسی امکان پذیر است و از آنجا که نظام آموزش و پرورش ایران یک نظام متمرکز بر مواد و برنامه درسی است، توجه به انتخاب مواد درسی و شیوه تدریس مناسب از اهمیت بسیاری برخوردار است.
شیرازی و همکاران (1395) در پژوهشی به این نتیجه رسیدند که کتاب درسی جدیدالتألیف ریاضی نهم متوسطه اول تأکید بیش از حد به سطح حافظه شناختی و تفکر همگرا دارد و به تفکر واگرا و تفکر ارزشیاب در حد ضعیفی توجه نموده است.
یافتههاي این تحقیق نشان داد که کار در کلاس و فعالیتهاي داده شده در کتاب ریاضی(1) پایه دهم دوره دوم متوسطه بیشترین توجه را به سطح حافظه شناختی و تفکر همگرا نموده و کمترین میزان توجه را به تفکر واگرا و تفکر ارزشیاب داشته است .
نتایج این تحقیق نشان داد که تمرینات موجود در کتاب ریاضی(1) پایه دهم دوره دوم متوسطه بیشترین توجه را در تمرینات به سطح حافظه شناختی نموده و کمترین میزان توجه را به تفکر همگرا و تفکر واگرا و تفکر ارزشیاب نموده است.