چکیده:
توانمندسازی یک وظیفه اجتنابناپذیر است و آموزش و پرورش برای رسیدن به اهداف خود چارهای جز توانمندسازی کارکنان
ندارد. این تحقیق با هدف شناسایی و تبیین عوامل موثر بر توانمندسازی منابع انسانی در آموزش و پرورش شهر یزه در سال
1394 انجام گرفته است. این پژوهش کاربردی و به لحاظ روش از نوع همبستگی است و از پرسشنامه برای جمع آوری
اطلاعات استفاده شده است. جامعه آماری شامل ۳۲۰ نفر که با استفاده از فرمول برآورد حجم نمونه کوکران ۱۸۰ نفر با روش
طبقه بندی تصادفی ساده انتخاب شده است. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها و آزمون فرضیهها از نرم افزار SPSS۱۹ و لیزرل
و همچنین از آزمون همبستگی پیرسون، آزمون کولموگروف- اسمیرنف, آزمون t و معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج
تحقیق نشان می دهد میزان توانمندی کارکنان در مجموع بیشتر از حد متوسط است. کلیه ابعاد راهبردهای مدیریتی، شرایط
سازمانی و منابع خودکارآمدی رابطه معناداری با توانمندسازی داشتهاند. به نظر اکثر افراد راهبردهای مدیریتی و شرایط
سازمانی تاثیر زیادی بر توانمندسازی داشته و منابع خودکارآمدی از تاثیر کمتری برخوردار بوده است.
This study aimed to define and identify factors affecting the empowerment of human resources in the city of
Yazd. This research is an applied research with using correlation methods. A questionnaire was used to collect
data. The population consisted of 320 people. 180 people were randomly selected with using cocran sample size.
For data analysis SPSS 19 testing software, LISREL, t- test and structural equation, Pearson correlation test,
Kolmogorov-Smirnov test were used, Results research shows, the empowerment of employees is more than
average. All aspects of management strategies, organizational conditions and self-efficacy resources have a
significant relationship with empowerment. According to the opinions of the most employees, management
strategies and organizational conditions have a significant impact on empowerment and self-efficacy resources
has less effect on empowerment.
خلاصه ماشینی:
(ایران زاده و بابایی هروی، 1388) در این پژوهش تاثیر شرایط سازمانی (تعیین اهداف، نظام پاداش، آموزش، توسعه ICT، ارزیابی عملکرد) و راهبردهای مدیریتی (اعتماد سازی، کار تیمی، تفویض اختیار، جو مشارکتی، سبک رهبری تحولگرا) منابع خودکارآمدی(حمایت، برانگیختگی، تعهد) بر توانمندسازی سازمان آموزش و پرورش شهر یزد مورد بررسی قرار گرفته است.
مولفه توانمندسازی: معنیداری (Tm)، شایستگی (Ts)، انتخاب (Te)، تاثیر (Tt)، مشارکت (Tmo)؛ مولفه شرایط سازمانی: تعیین اهداف (St)، نظام پاداش (Sn)، آموزش (Sa)، توسعه ICT(Si)، ارزیابی عملکرد (Sar)؛ مولفه راهبردهای مدیریتی: اعتمادسازی (Re)، کار تیمی (Rk)، تفویض اختیار (Rt)، جو مشارکتی (Rj)، سبک رهبری تحول گرا (Rs) و مولفه منابع خودکارآمدی: حمایت (Mh)، برانگیختگی (Mb)، تعهد (Mt)، جدول5: شاخص های برازندگی مدل پژوهش (به تصویر صفحه مراجعه شود.
Rinehart Short wan Marks Printy Somech Leithwood یکی دیگر از فرضیه های مطالعه وجود رابطه بین شرایط سازمانی و توانمندسازی بود که نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد بین شرایط سازمانی و توانمندسازی و ابعاد آن همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد.