چکیده:
زمینه: به نظر میرسد که استفاده غیر تحصیلی و گشت زنیهای بیهدف در اینترنت میتواند عواقب منفی مانند قربانی شدن در برابر مزاحمتهای غیراخلاقی سایبری و کاهش احساس شادی برای دانشجویان داشته باشد. لذا، هدف پژوهش تحلیل روابط رفتار «پرسهزنی سایبری» با «تعدی غیراخلاقی سایبری» و «احساس شادکامی» بود.
روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و نمونه تحقیق شامل 197 نفر از دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود، که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی، انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاسهای سه گانه پرسهزنی سایبری، تعدی غیراخلاقی سایبری و احساس شادکامی بود که پس از محاسبه روایی و پایایی، بین نمونه توزیع شود، و دادهها نیز با استفاده از مدل معادلات ساختاری تحلیل شدند.
یافتهها: پرسه زنی سایبری رابطه مثبت و معناداری با آسیبپذیری دانشجویان از تعدیهای غیراخلاقی سایبری دارد. همچنین، پرسه زنی سایبری و آسیبپذیری از تعدیهای غیراخلاقی سایبری رابطه منفی و معناداری با احساس شادکامی دانشجویان دارد.
نتیجهگیری: با افزایش سطح آگاهی دانشجویان جهت کاهش پرسهزنی سایبری میتوان آسیبپذیری از تعدیهای غیراخلاقی سایبری را کاهش داد و زمینه استفاده بهینه از فضای سایبری را فراهم نمود و باعث افزایش احساس شادکامی دانشجویان شد.
خلاصه ماشینی:
یافتهها از آنجا که هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه رفتار پرسه زنی سایبری با قربانی شدن در برابر تعدیهای غیراخلاقی سایبری و احساس شادکامی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود، از «مدل معادلات ساختاری» برای تعیین روابط علی بین متغیرهای پژوهش استفاده گردید.
در حالی که بین رفتار پرسه زنی سایبری و قربانی تعدیهای غیراخلاقی سایبری شدن با احساس شادکامی در دانشجویان ارتباط منفی و معنادار وجود دارد (جدول شماره 2).
قربانی شدن در برابر تعدیهای غیراخلاقی سایبری در بین دانش آموزان و دانشجویان میتواند عواقب منفی همچون عملکرد تحصیلی ضعیف، ترک تحصیل، خشونتهای فیزیکی، افسردگی، خودکشی و مانند اینها در پی داشته باشد، و البته این موارد نیز اغلب از خانواده و دیگران پنهان نگهداشته میشوند (15).
به علاوه قربانی شدن دانشجویان در برابر تعدیهای غیراخلاقی سایبری رابطه منفی و معناداری با احساس شادکامی آنان(3/2- = t- value) دارد.
به نظر میرسد که پرسه زنی سایبری میتواند آثار منفی بر ایمنی و امنیت افراد داشته باشد و زندگی آنان را تحت تاثیر قرار دهد (6)، آنان را قربانیان تعدیهای غیراخلاقی سایبری نماید و از این طریق احساس شادکامی آنان را که لازمه هر گونه کار و فعالیتی است، کاهش دهد.
از دیگر یافتههای این پژوهش رابطه منفی و معنادار قربانی شدن دانشجویان در برابر تعدی غیراخلاقی سایبری با احساس شادکامی آنان است.
Universal Journal of Educational Research; 5(5): 881-890.
The impact of cyberbullying and social bullying on optimism, global and school-related happiness and life satisfaction among 10-12-year-old schoolchildren.