چکیده:
زمینه: جوامع بشری و حرفههای مختلف، بدون پایبندی به اخلاق حرفهای مسیری رو به انحطاط خواهند داشت. هدف این پژوهش، بررسی رابطه اخلاق حرفهای مدیران بر سطح افشای اطلاعات مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. اخلاق موضوع مهمی است که وجود آن در تمام حرفهها و مشاغل ضروری است. مسئولیت اجتماعی، شامل مجموعه وظایف و تعهدهایی است که شرکت باید در جهت حفظ، مراقبت و کمک به جامعهای که در آن فعالیت میکند، انجام دهد.
روش: این پژوهش کاربردی بوده و جامعه آن را کل شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تشکیل میدهند. نمونه برگزیده متشکل از اطلاعات 54 شرکت است که با استفاده از نمونهگیری در دسترس انتخاب شدهاند. برای سنجش سطح افشای مسئولیت اجتماعی شرکتها از الگوی مسئولیت اجتماعی و برای سنجش اخلاق حرفهای مدیران از پرسشنامه استفاده شد، همچنین دوره زمانی مورد مطالعه شامل سال 1394 است. برای آزمون فرضیه پژوهش نیز از روش حداقل مربعهای معمولی و شیوه مقطعی استفاده شد.
یافتهها: یافتههای حاصل از آزمون فرضیه پژوهش نشان میدهد که پس از کنترل متغیرهای اندازه شرکت، نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار حقوق صاحبان سهام و ریسک سیستماتیک، بین سطح اخلاق حرفهای مدیران شرکت و سطح افشای مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش، میتوان ادعا کرد که با افزایش سطح اخلاق حرفهای، سطح افشای اطلاعات مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت، افزایش مییابد. در نتیجه پیشنهاد میشود که شرکتها برای افزایش سطح مسئولیتپذیری اجتماعی که مقوله با اهمیتی است، به اخلاق حرفهای توجه ویژه نمایند.
خلاصه ماشینی:
یافتههای پژوهش دیگری نیز نشان داد که بین عملکرد مالی با استفاده از معیارهای سود هر سهم9 و بازده حقوق صاحبان سهام، استقلال هیئت مدیره و حساسیت زیست محیطی صنعت فعالیت شرکت و میزان گزارش توسعه پایدار رابطه مثبت و معناداری برقرار است.
لذا هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه اخلاق حرفهای مدیران بر سطح افشای اطلاعات مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتها است.
در نتیجه با توجه به مطالب بیان شده، میتوان فرضیه پژوهش را به صورت زیر تدوین نمود: بین سطح پایبندی مدیران به اخلاق حرفهای و افشای اطلاعات مسئولیتپذیری اجتماعی، رابطه معناداری وجود دارد.
جدول 2: آمار توصیفی متغیرهای پژوهش (رجوع شود به تصویر صفحه) بهمنظور آزمون فرضیه پژوهش، به بررسی رابطه بین اخلاق حرفهای مدیران و سطح افشای اطلاعات مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت پرداخته شد.
در این پژوهش رابطه بین اخلاق حرفهای و افشای اطلاعات مسئولیت پذیری اجتماعی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مورد بررسی قرار گرفته است.
یافتههای پژوهش بیانگر وجود ارتباط مثبت و معنادار بین پایبندی به اخلاق حرفهای در مدیران و سطح افشای اطلاعات مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت است.
یافتههای پژوهش که نشان دهنده رابطه مثبت و معنادار بین اخلاق حرفهای مدیران و سطح افشای اطلاعات مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتها است، با پژوهش (13) و (23) همسویی دارد.
Social responsibility and work ethic of modern quality management.
Social attitudes about disclosure of accounting information: Companies listed on Tehran stock exchange.
Survey the relationship between corporate social responsibility and cost of equity of companies listed on the Tehran stock exchange.