چکیده:
مقدمه: کارآفرینی سازمانی بهعنوان کلید رشد و توسعه هر سازمانی در پرتو اخلاق کاری میتواند مسیر درستی را طی نماید با درک این مهم پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین اخلاق کاری و کارآفرینی سازمانی انجام شده است.
روش: روش تحقیق، توصیفی و طرح پژوهشی همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی کارکنان زن و مرد ادارات کل ورزش و جوانان استان آذربایجان غربی به تعداد 219 نفر میباشد. که با استفاده از روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند 196 نفر بهعنوان نمونه آماری جهت مطالعه انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای پژوهش از دو پرسشنامه استاندارد اخلاق کاری و کارآفرینی سازمانی استفاده شد. دادههای تحقیق پس از جمعآوری با استفاده از نرمافزار آماری SPSS تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد که رابطه دلبستگی و علاقه به کار، روابط انسانی در محل کار و روح جمعی و مشارکت در کار با کارآفرینی سازمانی در سطح معنیداری 05/0 مثبت و معنادار است. اثر پشتکار و جدیت در کار بر کارآفرینی سازمانی معنیدار نبود.
نتیجهگیری: در نتیجه مدیران برای توسعه کارآفرینی سازمانی میبایست به اخلاق کاری توجه کنند.
خلاصه ماشینی:
با توجه به مسائل مطرح شده در این پژوهش سعی شده است به بررسی رابطه اخلاق کاری با کارآفرینی سازمانی پرداخته شود.
پرسشنامه مذکور در مطالعات مختلفی در داخل کشور مورد بررسی قرار گرفته است ازجمله در پژوهشی پایایی پرسشنامه براساس ضریب آلفای کرونباخ 81/0 بهدست آمد که نشان از پایایی مناسب ابزار برای سنجش اخلاق کاری میباشد(28).
پرسشنامه مذکور در مطالعات مختلفی در داخل کشور مورد بررسی قرار گرفته است ازجمله در پژوهشی پایایی پرسشنامه براساس ضریب آلفای کرونباخ 87/0 بهدست آمد که نشان از پایایی مناسب ابزار برای سنجش کارآفرینی سازمانی میباشد(4).
در جدول شماره 2 ماتریس همبستگی متغیرهای پژوهش ارائه شدهاند جدول 1: شاخصهای توصیفی متغیرهای پژوهش (رجوع شود به تصویر صفحه) جدول 2: ماتریس همبستگی متغیرهای پژوهش (رجوع شود به تصویر صفحه) براساس جدول 2، رابطه دلبستگی و علاقه به کار (62/0)، پشتکار و جدیت در کار(38/0)، روابط سالم و انسانی در محل کار(76/0) و روح جمعی و مشارکت در کار (56/0) با کارآفرینی سازمانی در سطح 05/0 مثبت و معنیدار میباشد.
بحث تجزیه و تحلیل یافتههای پژوهش نشان داد که رابطه ابعاد اخلاق کاری با کارآفرینی سازمانی مثبت و معنادار بود.
در نتیجه این شرایط میتوان شاهد بود که روابط سالم و انسانی در کار بر کارآفرینی سازمانی اثر گذار باشد.
به مسئولان سازمانهای ورزشی پیشنهاد میشود که تقویت و ایجاد روابط سازمانی مناسب از طریق کاهش قوانین زائد و سلسله مراتب پیچیده سازمانی، تشویق افراد به برقراری رابطه با یکدیگر و تشکیل گروههای کاری را در دستور کار خود قرار دهند.
Study the work ethic and individual and social factors on its publication.